Google Translator

Sunday, December 25, 2011

Kuih Talam Ubi Kayu

"Untung jadi isteri macam awak, ada suami yang pandai masak."

Itu kata-kata yang sering kawan-kawan ucapkan pada saya. Saya tak menafikan ada benarnya tapi sejak suami sibuk memasak di Restoran Rasa Nusantara dan sejak saya dah selamat bersalin,tugas masak-memasak di rumah 99.9% jatuh ke atas bahu saya. Tanggapan orang sekeliling kadang-kadang perlu dibetulkan. Kot tak nanti orang ingat saya ni isteri yang hanya goyang kaki dan hanya tahu santai-santai saja di rumah.

Oklah, itu introduction je. Nak cerita pasal saya masak kuih talam ubi kayu beberapa minggu lepas. Resepinya saya ambil di sini. Satu je langkah yang saya tak ikut dalam resepi tu. Saya tak perah isi ubi kayu yang telah disagat. Dah banyak kali saya buat kuih ni dan saya tak pernah perah isi ubi kayu tu, so far so good. Next time boleh try perah pulak kot dan tengok hasilnya, adakah sama saja atau berbeza. Resepinya simple saja. Lagi simple sebab saya gunakan food processor untuk menyagat ubi kayu. Memang mudah sangatlah kerjanya :) Kalau rajin bolehlah cuba :)

In action!

Siap disagat :) Simple!

Siap dimasak dalam loyang yang import dari Malaysia :)

Yeay! Boleh makan :))

No comments: