Google Translator

Wednesday, December 19, 2007

Selamat Berkorban! :0

Esok, 10 Zulhijjah 1428. Hari Raya Haji untuk kita semua muslimin & muslimat.
Selamat Hari Raya untuk semua.



Saya raya kat KL je. Tak balik kampung pun. Biasa je. Takde le kemaruk ( or 'kerayan' bak kata orang Pahang) nak balik. Kat KL pun bole raya.. huhuhu... tak kira di mana kita berada.

Sesiapa yang ada share dalam korban or akikah tu.. semoga suma ibadah diberkati & diberi ganjaran di dunia & akhirat.

-dla-

Our lipsticks & Ourselves

I was putting on my lipstick this morning when I realize that the top of my lipstick is flat. If I remembered well (which I'm sure I did) few years back the top of all my lipstick were always slightly slanted.

And I remember that I read something about lipstick and personality. So, I tried to search through google about personality & lipstick. Yeayy!!! I've found two sets of interesting info on lipstick& personality. Mine is No. 6. Well, some are true to the core but some are not.

I think as we mature throughout the years, our personality also changes. It may not change a lot but it does change.

*A* info are from http://www.personalityquiz.net/innertraits/lipstick.htm#1
*B* info are from http://www.eroticcosmetics.com/lipstick-personality-test.html

1.If your lipstick remains in its initial shape / Stays close to original tip slant

*A*
You always follow the rules
You are consistent
You don't like to be the focus of everybody's attention
You are shy
You are self-restrained
You are disciplined
You can make up your mind to dye your hair only at a pinch

*B*
Abides by the rules
Great follower
Does not like too much attention
A little self-conscious
Somewhat reserved
Likes a schedule
May occasionally color hair to attract attention

YOU ARE QUIET, sweet and well-behaved. You abide by the rules and do not like to cause trouble. You are not loud or obnoxious at all. You do not like being the centre of attention. The only exception is that you may color your hair occasionally, to attract attention from boys or fit in with a group of girls. You are very good at sticking to a schedule. You tend to be a follower rather than a leader in social groups. You are able to be alone and enjoy your own company. You can sometimes be self-conscious. You would like to learn to be more outgoing.


2.If your lipstick is of a rounded shape / Rounded, smooth tip


*A*
You are sociable
You are friendly
You are composed
You are a woman of principle
You are attractive

*B*
Easy going
Peacemaker
Even-tempered
Steady
Likable
Generous

YOU ARE EASYGOING, relaxed and likeable. You have a calm and confident personality that draws many admirers, both male and female, to your side. People like to be around you and you have the potential to win many friends. You are a natural diplomant and you are good at being the peace-maker when your friends have arguments. Your friends trust you for advice. You are generous with your friends and you are very good at cheering up someone who is feeling blue. Your serene manner shows other people that you are self-assured and you like who you are.

3.If your lipstick has a sharp-pointed tip /Sharp-angled tip

*A*
You are full of inspiration
You are curious
You like to be the focus of attention
You are mysterious
You are an egoist
You are faithful
You are skilful
You love life

*B*
Opinionated
High-spirited
Dislikes schedules
Selective of friends
Outgoing
Likes attention
Argumentative

YOU ARE HIGH-SPIRITED, energetic and independent. You have strong opinions and you stick to them, no matter what other people say. You are quite outgoing. You tend to be a leader in your social groups. You are very choosey about who you call your friend. You are quick-moving and active. You have the natural ability to be good at many sports. You may not be much of a team person though, because you hate sticking to a schedule made by someone else. You like to "play things by ear" and see what happens, not plan everything in advance. You love to be the centre of attention. You are also argumentative and may have a hot temper sometimes.


4.If your lipstick is of acute, but smooth shape / Sharp-angled, curved tip

*A*
You are a person of creative intelligence
You are of an amorous disposition
You are active
You are sociable
You are susceptible
You are always ready to come to rescue
You need to be more orderly

*B*
Creative
Enthusiastic
Energetic
Talkative
Loves attention
Falls in love easily
Helpful
Needs schedule, but dislikes one
YOU ARE CREATIVE, fun and outgong. Your enthusiastic manner wins you many friends. You have a positive and accepting outlook on life. You are very energetic and talkative. You are able to carry on a conversation on almost any topic. You can always make someone feel comfortable around you. You love attention and you will do your best to get it. Your friendships are very important to you. You fall in love easily and you are a born romantic. You are also a helpful person and your friends know they can come to you to get good advice. You dislike sticking to a schedule, but you probably need one. You are a likable and giving person.



5.If your lipstick has a rounded shape with a pointed tip / Tip rounded to a point

*A*
You are attractive
You devote yourself to your family
You are a woman of your word
You are a leader
You are stay-at-home
You are prone to exaggerate
You are opinionated
You are sociable

*B*
Lovable
Family-oriented
A "doer"
Can give orders easily
Domestic
Exaggerates sometimes
Stubborn over little things
Needs people around
YOU ARE HIGH-SPIRITED, energetic and independent. You have strong opinions and you stick to them, no matter what other people say. You are quite outgoing. You tend to be a leader in your social groups. You are very choosey about who you call your friend. You are quick-moving and active. You have the natural ability to be good at many sports. You may not be much of a team person though, because you hate sticking to a schedule made by someone else. You like to "play things by ear" and see what happens, not plan everything in advance. You love to be the centre of attention. You are also argumentative and may have a hot temper sometimes.

6. Flat top /If your lipstick has a flat tip

*A*
You are scrupulous
You are a woman of high moral standards
You need everybody's approval
You take care of yourself
You are trustworthy
You are a pussyfoot
You easily take decisions
You like to defy your destiny

*B*
To the point
High morals
Needs approval
Careful about appearances
Very dependable
Conservative
Quick mind
Loves challenges
YOU ARE STRAIGHT-FORWARD (VERY MUCH!!! ) , honest and intelligent. You don't like a lot of small talk(REALLY??! hahaha NO if it refers to gossips.. Well I don't gossip about people around me. But I do love to gossips about those stuppppid Malaysian artists... AND YES.. I distaste small talk. I don't like prelimanaries. If you need something from me,just aks for it. I don't need the 'how are you' etc stuff. Sounds so stuck up rite? hehehe..). You are aware of your opinions and good at speaking your mind. You do not respect people who tell lies or exaggerate their stories. You are very dependable and even somewhat conservative. You are a keen thinker who loves challenges. You have the natural ability to do exceptionally well in academic situations. Your high morals lead you to disapprove of people who act immaturely or in a sleazy manner. You are careful about your appearance, from your clothes to the way you act in front of others. You want people to like you and need the approval of friends, family and teachers.


7.If your lipstick has a concave tip / Flat top concave

*A*
You can be a good detective
You are quick
You are brave and enterprising
You are a researcher by nature
You have a complicated character

*B*
Makes a great detective
Makes friends easily
Inquisitive
Adventurous
A prober
Complex
Exciting
YOU ARE ADVENTUROUS, curious and intelligent. You have an excellent eye for detail, good people skills and a smart mind. You would make an excellent detective! You are outgoing and friendly. You make friends quite easily. People find you exciting and interesting. You are inquisitive and love to delve into the "why" and "how" of things. When you are fascinated by a problem or social situation, you will not rest until you have analyzed it completely. You are complex and not everyone gets you, but most people like you anyway. You will have an exciting life!


8.If your lipstick is of acute shape / Sharp angles both sides

*A*
You are self-confident
You are hot-tempered
You don't like restrictions
You carefully choose friends
You are open-minded
You like being the focus of attention

*B*
Spiritual
Curious
Seeks attention
Mysterious
Big ego
Faithful
Looks for easy way
Loves life
YOU ARE SPIRITUAL, confident and outgoing. You have a strongly developed spiritual sense, and you might even be a bit psychic! Your curious nature leads you into many interesting situations and friendships. You are an attention-seeker who needs to be noticed. You are self-assured and confident about yourself. You love flattery. You want others to praise you and look up to you. You are somewhat mysterious, and people find this attractive. Many people like you. In love, you are very faithful. You have an open, adventurous attitude to life. You love new situations and you could even have a daredevil nature. You can be lazy occasionally and you often look for the easy way.

Di Persimpangan Dilema (final)


Ima duduk diam membiarkan Kak Anis, mak andam itu membetul-betulkan tudung berwarna peach yang melitupi rambut dan dadanya. Dipaksa diri ketawa mendengar celoteh Hanim, teman serumahnya. Bukan celoteh Hanim tidak kelakar tetapi dia yang sebenarnya resah. Akan bahagiakah aku? Bagaimana kalau….? Bermacam-macam perkara bermain-main di fikirannya. Astagfirullahal azim…Kenapa dengan aku ni. Bukankah aku telah meminta petunjuk dari-Nya.


‘Ima…makcik faham keadaan Ima. Makcik nak Ima tahu, siapa pun di antara Hafizi dan Fuad yang jadi pilihan Ima, makcik akan seikhlas hati menerima Ima sebagai menantu. Dan kalau….kalau bukan di antara mereka berdua yang jadi pilihan Ima, makcik redha dengan ketentuan Allah. Tak ada rezeki makcik nak bermenantukan Ima. Tapi janganlah Ima tak datang menjenguk makcik langsung nanti.’ Lembut dan sayu kedengaran suara Puan Aishah menyuarakan isi hatinya.

Kak Long Mahani yang duduk di sebelah Puan Aishah hanya mengangguk mengiakan kata-kata emaknya. Dia rasa bersalah terhadap Ima, walaupun dia bukannya sengaja menimbulkan gelodak di hati gadis itu. Pertemuan dengan adiknya Hafizi tempohari yang mendorong dia untuk bercerita dengan emaknya dan lantas mengunjungi Ima untuk memberitahu bahawa tiada guris di hati mereka walau apapun keputusan gadis itu. Cuma sedikit terkilan andainya tidak seorang pun di antara Hafizi dan Fuad yang menjadi pilihan Ima.

‘Makcik, Kak Long, terima kasih kerana memahami Ima. Berilah Ima masa untuk berfikir,’ ujar Ima yang duduk di sebelah Mak Denya.

‘Fikirlah masak-masak Ima, ini masa depan Ima.’ Nasihat ketiga-tiga wanita itu masih lagi terpahat di ingatan Ima. Masakkah keputusan aku? Heemm…masak ke…separuh masak ke…aku dah sah jadi isteri orang malam tadi. Sukar untuk Ima membuat keputusan sebenarnya. Walaupun dia agak marah dengan tindakan Hafizi berterus-terang dengannya di saat-saat dia mengukir bahagia bersama Fuad, namun dia tetap menimbangkan nasihat lelaki itu pada pertemuan yang lalu. Lantas solat istikharah dilaksanakan, bukan sekali tetapi tujuh kali, hingga dia benar-benar yakin untuk membuat keputusan.

Upacara akad nikah berlangsung tenang malam tadi. Yakin dan tenang suaminya melafazkan akad. Cuma hati Ima yang berkocak. Ya Allah, tenangkanlah aku. Yakinkanlah aku dengan keputusanku. Doa Ima berkali-kali dalam hati.

Lamunan Ima terhenti bila beberapa wajah yang dikenalinya tersembul di muka pintu bilik. Dia tersenyum gembira menerima kehadiran rakan-rakan zaman persekolahannya dulu.

‘Tahniah Ima,’ suara seorang rakan lamanya sambil bersalaman dengan Ima.

‘Tak sangka wanita hati besi kita akan kahwin hari ni. Siapalah jejaka bertuah yang berjaya mencairkan hati besi kau tu? But anyway…congrats Ima,’ sampuk seorang yang lain. Kata-kata itu meletuskan ketawa besar bagi mereka yang berada di dalam bilik itu.

Ima turut tertawa dengan usikan rakannya itu. Dia maklum dengan gelaran wanita berhati besi yang diberikan kepadanya sewaktu zaman persekolahan. Gelaran itu timbul lantaran sikapnya yang langsung tidak mengendahkan salam perkenalan dari pelajar-pelajar lelaki yang ingin menjalin hubungan cinta tadika dengannya. Aku ke sini untuk menuntut ilmu, dan ilmu cinta bukan satu darinya, aku juga tak mahu kecewa, fikir Ima waktu itu. Masanya dihabiskan dengan belajar bersungguh-sungguh dan bergiat aktif dalam kegiatan-kegiatan ko-kurikulum. Hati Ima yang sekeras besi waja itu terbawa-bawa hingga ke alam pekerjaan, sehinggalah dia diperkenalkan dengan Hafizi oleh seorang kawannya. Sedangkan batu pun akan lekuk jika dititis air. Begitu juga hati Ima. Akhirnya lembut juga dengan perhatian yang diberikan oleh Hafizi. Oleh sebab itulah hatinya benar-benar terluka dengan sikap Hafizi yang seolah-olah mempermain-mainkan dirinya.

‘Dah bertemu jodoh, kahwinlah aku. Korang pergilah makan dulu, jap lagi aku bersanding. Tunggu tau, nanti kita boleh ambik gambar.’

***************
Azan Isyak yang berkumandang dari masjid berdekatan mengejutkan Ima yang terlelap selepas selesai solat maghrib dek kerana kepenatan melayan tetamu yang hadir, disambung pula dengan gotong-royong mengemaskan rumah dan persekitarannya.

Ima terus bangun menuju ke bilik air untuk mengambil wudhuk. Sekembalinya dari bilik air, Ima agak terperanjat melihatkan kelibat suaminya yang sedang duduk di birai katil, seolah-olah sedang menantinya. Selepas selesai majlis bersanding dan makan berhidang siang tadi, mereka tidak berkesempatan untuk berbual-bual berduaan.

‘Kita jemaah Ima.’ Ringkas ucapan suaminya.

Ya Allah…Ikhlaskanlah aku menerima dia sebagai suamiku, doa Ima sungguh-sungguh dalam hati sewaktu mengucup tangan suaminya selepas mereka berdua selesai berjemaah Isyak. Tanpa dapat ditahan setitik air matanya menitis lantas mengenai tangan suaminya. Ima segera mahu bangun namun pegangan kemas dibahu memberhentikan tindakannya itu. Dia terpaksa duduk semula menghadap suaminya yang masih bersila di atas sejadah.

‘Ima…duduk dulu. Ima nak ke mana tergesa-gesa ni?’ soal suami Ima lembut.

‘Aa…aa…nak tolong mak di dapur. Boleh buat air milo sekali. Nak minum milokan?’ Ima tidak keruan menjawab soalan dari suaminya.

‘Takpe, milo tu boleh buat kemudian. Dapur pun dah habis kemas tadikan…..Sejuknya tangan Ima, Ima berendam dalam ais ye?’ Suami Ima cuba berjenaka apabila melihatkan Ima keresahan. Lahir sedikit senyum di bibir Ima tetapi tidak lama. Keresahan kembali menerpa.

‘Ima…kenapa ni? Ima tak suka dengan perkahwinan kita?’ suami Ima buat-buat sayu ala-ala lakonan Rosyam Nor. Suami Ima memaut dagu Ima perlahan, supaya pandangan Ima menghala kepadanya. Dia merenung Ima lembut, terpancar cahaya kasih yang melimpah ruah buat isterinya yang seorang itu di mata.

‘Entahlah…susah nak cakap.’ Terlepas keluhan berat dari mulut Ima. Perasaan Ima bercampur-aduk, gembira, sedih, suka, hiba, hingga menjadi sesuatu yang sukar ditafsirkan. Bahagiakah aku dengan penyatuan ini? Cintakah aku kepadamu wahai suami? Dapatkah aku menjadi isteri yang baik dan solehah buatmu? Segala macam persoalan timbul di benak fikiran Ima.

‘Ima..…sesungguhnya abang teramat gembira hari ini. Gembira dan bersyukur kerana kita sah disatukan menjadi suami isteri. Tapi abang tak mahu andainya hanya abang yang gembira dan bahagia, sedangkan Ima sebaliknya. Kongsilah dengan abang, apa yang merisaukan Ima.’ Tangan Ima dielusnya perlahan.

‘Aa..awak…saya…hheemmm.’ Ima mengeluh lagi.

‘Awak?! Ala..tak best la panggil awak. Panggil la kekanda ke.. honey ke..sweetie ke...munchkin ke..baru best’ , tegur suami Ima sambil membuat mimik-mimik muka yang kelakar.


‘ Uwekk..’ balas Ima sambil menjelirkan lidah. Hilang rasa gelisah di dada melihatkan kelakuan suaminya yang kelakar itu. Namun fikirannya hinggap pada pertemuan dua bulan yang lalu.


‘Ima….kita telah diberi petunjuk oleh Allah melalui istikharah kita. Nyata tiada jodoh antara kita. Perit untuk I akui hakikat ini, tapi Allah itu Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Kita wajib redha dengan Qadok dan Qadarnya. I ikhlas menerima you sebagai ipar I.’ Ingin disapunya rembesan air mata yang membasahi pipi Ima tetapi dia tahu syarak tidak mengizinkan lantas hanya sehelai sapu tangan dihulurkan kepada gadis itu. Dia tahu selepas ini dia perlu membuang jauh semua perasaan kasih dan sayang terhadap gadis itu yang telah bermukim di hati. Dia akur dengan ketentuan Illahi.


‘Ima,….abang tahu istikharah Ima telah melorongkan Ima kepada abang sepertimana istikharah abang yang telah menyakinkan abang untuk melamar Ima. Abang bersyukur pada-Nya kerana membukakan pintu hati Ima untuk menerima abang. Terima kasih pada Ima kerana sudi menjadi isteri abang. Abang janji abang tidak akan mempersia-siakan Ima.’ Dia akan menjaga Ima dengan sebaik-baiknya sebagaimana janjinya kepada saudara lelakinya. Dia bersyukur hubungannya dengan Ima akhirnya mendapat restu lelaki itu walaupun dia tahu hati lelaki itu terguris.

‘Abang…Ima akan belajar untuk menyintai abang. Sukar sebenarnya bang kerana hati ini pernah terluka. Ima tak mahu terluka untuk kedua kalinya. Bantulah Ima. Ima tak mahu menjadi isteri yang derhaka pada suami.’ Pinta Ima bersungguh-sungguh.

‘Insya-Allah Ima. Abang janji…kerana abang mahu Ima menjadi isteri abang dunia dan akhirat.’ Janji Fuad, suami Ima sambil mengucup dahi Ima.


Bagaikan permata
Dicelahan kaca
Kerdipnya sukar tuk dibezakan
Kepadamu Tuhan
Kupasrah harapan
Moga tak tersalah pilihan

Nur kasihmu mendamai di kalbu
Jernih setulus tadahan doaku
Rahmati daku dan permintaanku
Untuk bertemu di dalam restu

Kurniakan daku serikandi
Penyejuk di mata, Penawar dihati
Di dunia dialah penyeri, Di syurga menanti
Dia bidadari

Kekasih sejati teman yang berbudi
Kasihnya bukan keterpaksaan
Bukan jua kerana keduniaan
Mekar hidup di siram nur kasih

Ya Allah…
Kurniakanlah kami isteri dan zuriat yang soleh
Sebagai penyejuk mata….

Kurniakan kami serikandi
Penyejuk di mata, Penawar dihati
Di dunia dialah penyeri, Di syurga menanti
Dia bidadari

Kekasih sejati teman yang berbudi
Kasihnya bukan keterpaksaan
Bukan jua kerana dunia
Mekar hidup ini disirami nur kasih

Di tangan-Mu Tuhan
Kusandar impian
Penentu jodoh pertemuan
Seandai dirinya tercipta untukku
Relaku menjadi miliknya

Kurniakan daku serikandi
Penyejuk dimata, penawar dihati
Di dunia dialah penyeri, Di syurga menanti
Dia bidadari

Kekasih sejati teman yang berbudi
Kasihnya bukan keterpaksaan
Bukan jua kerana dunia
Mekar hidup ini disirami nur kasih
Mekar disiram nur kasih……..

-TAMAT-

Tuesday, December 18, 2007

Dua Insan

Ingat tak lagu DUA INSAN. Lagu tu lagu M. Nasir dgn sapa ntah. Pastu ezad exist tu nyanyi semula dgn sorang minah indon ni. Jiwang habis la lagu tu.. But I LIKE :))
Ni ada sort of vc lagu tu. Cun gilerr edited graphic die-from final fantasy.



***credit to ahmadsufi6177( i don't even know this person)

Dah ada?

Apa yang dah ada?

Dulu masa bujang, orang selalu tanya:
-Dah ada bf ke belum?
-Bila nak kawin?
-Kenapa tak kawin lagi? -Hoho.. as if (o_o)

Dan skrg bila dah kawin, orang tanya pulak:
-Dah ada isi? (ayoyo..can I say- I just had my breakfast, so 'memang ada isi until I b*r*k)


Dan agaknya bila dah ada 1 or 2 anak, orang akan tanya:
-Cukup ke?
-Bila nak tambah lagi?

I don't know whether this is a part of our so called 'beautiful Malaysian culture' or wat.

*When I was single, I don't owe them(those who asked but they actually didn't really care about your answer!) anything where I have to explain to them why I'm still single. But I did enjoy giving nasty + sarcastic remarks to these nosy people. Hahaha... and I do have quite a list of nasty remarks :).. (refer last par)

*Now that I'm already married, I don't have to explain to them that I cannot get pregant until my gynae say 'GO'! They just wouldn't understand unless I narrated the whole long story (cysts+laparactomy+diagnosis+cancer+chemotherapy+etc) which I believe they couldn't care less.

So.. why ask?
I guess they run out of topic. So they think 'the question' is the safest topic for them to use.
People might have the impression that I'm so stuck up when I write something like this. But truly, haven't you notice that some people around you just couldn't resist asking you such question. And those people are people whom you meet once a year, people whom you don't include in your list of good/close frens, people whom you categorize them as 'acquintance' rather than 'frens'.

I guess, we should ask another set of questions to these people. Questions like:
*ON 'bila nak kawin/dah ada bf?'
-perlu ke saya kawin skrg? (hint: do emphasize on 'perlu' & 'skrg')
-kenapa tak tanya bile saya nak mati? sibuk dok tanya bila saya nak kawin...
-makcik/anak makcik tgh cari MADU ke? ( hahaha.. you've got to be REALLY CAREFUL to use this one)
-makcik/kak______ (fill in the blank), ni list ciri2 bakal suami yg saya cari. Bole tolong carikan? (it'll do you some good if you have a list which is thicker than any philosophy undergrad textbook)

*ON 'dah ada isi?'
-makcik/kak______, ada 'position2' yg daring&berkesan untuk saya cuba? kalau bole demo lagi bagus! ;)

..later on this. Got to start doing my work now.:)

-dla-

Thursday, December 13, 2007

When You're Gone..

I just love this song... especially the part 'I MISS YOU'..
Yes.. i do miss you my dear husband :*
And I hope the 'when you're gone' part will never happen. Well..except when we part to go to work of course...hehehe..

Avril Lavigne "When You're Gone"
Album: "The Best Damn Thing"
Lyrics:
I always needed time on my own
I never thought I'd need you there when I cried
And the days feel like years when I'm alone
And the bed where you lie
is made up on your side

When you walk away
I count the steps that you take
Do you see how much I need you right now?

When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
When you're gone
All the words I need to hear to always get me through the day
And make it OK
I miss you

I've never felt this way before
Everything that I do
Reminds me of you
And the clothes you left
they lie on the floor
And they smell just like you
I love the things that you do

When you walk away
I count the steps that you take

Do you see how much I need you right now?

When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
And when you're gone
The words I need to hear to always get me through the day
And make it OK
I miss you

We were made for each other
Out here forever
I know we were
Yeah Yeah

All I ever wanted was for you to know
Everything I do I give my heart and soul
I can hardly breathe I need to feel you here with me
Yeah

When you're gone
The pieces of my heart are missing you
When you're gone
The face I came to know is missing too
When you're gone
The words I need to hear will always get me through the day
And make it OK
I miss you


Bersamamu...

I was watching Bersamamu at TV3 last nite, while waiting for my fav series: CSI MIAMI. Honestly, Bersamamu is a show I hate the most. Well there are other shows which I distaste, but I think Bersamamu tops them all.

Yes! It's true. I hate watching Bersamamu. I hate watching those children, 'makciks', 'pakciks' and all the chosen ones who does appear on the show asking for our help. I hate to see their sad eyes and watching their unfortunate life.

In truth, they do not have to even appear in Bersamamu to get help.
Where's our WAKIL RAKYAT?
Where's our notorious Ministry of Women, Family and Community Development?
Where's our Jabatan Kebajikan Masyarakat?
p/s: Duit zakat pun banyak kan.... juta-jutaan gitu..

It is true that we have to help each other. But the RESPONSIBILITY does fall on these so-called BERSIH, CEKAP& AMANAH people.

Were they less CEKAP, or painfully NOT AMANAH or totally NOT BERSIH i.e CORRUPT that they can't even manage to solve small problems concerning all this less fortunate people.

A revengeful side of me does wish that one fine day, our indifference leader of the country will be on the other side of the fence, where they are the one who'll do the begging.Oh! How I wish so...

Friday, November 9, 2007

Bee Movie- a musst see!!!

Honestly, I'm obsessed with cartoon movie. From Toy Story to A Bug's Life to Shrek 1, I'm hooked. Seriously, I don't know what is it about these cartoons but they can bring tears to my eyes compared to those love stories like Titanic. I think its 'the moral value'(kalau dalam bahasa kita 'nilai-nilai murni' leerr...) in those stories that got me hooked and tears rolling down my cheeks. (Sebak le menengokkan serangga/ulat reti bahasa nak bersatu padu dan hidup aman damai... compare to us human...)

Anyway, Thursday is a public holiday for us Malaysian. So I went to watch 'BEE MOVIE' with my beloved husband. And what a good time we had! :) Seriously, I would have go and watch Bee Movie again and again if I do not have the time constraint. It's very fun and if you are cartoon movie lover like me, trust me you won't regret spending your precious time to watch this movie. ( I guess Dreamwork should pay me for this free advertising ;) )

And here's to bee movie official website. And guess what, you can get great recipes too here:) http://www.beemovie.com/


<== i love this character. The way Jerry Seinfield 'cast' the mosquito as a drug addict is hilarious :D

Tuesday, November 6, 2007

Soto, mmm...lazatnya

Resipi soto ni saya ambil dari blog ‘Chetam’. Dia tak kenal pun saya. Cuma resepi ni saya dah alter untuk hidangan 2 orang makan dan sekali tambah. Kalau pasangan yang masih berdua2an tu bolehlah cuba.

Resepi ni nampak macam panjang. Tapi sebenarnya akan jadi mudah kalau kita susun cara kita bekerja di dapur. Contohnya:-
a) Bila kita mengupas bawang untuk sup, kita kupas terus bawang untuk begedil dan sambal kicap
b) Begitu juga bila kita menggoreng bawang untuk begedil dansambal kicap, tak perlu goreng asing-asing. Goreng je sekaligus, kemudian baru asingkan.

Yang paling penting, saya percaya kita perlu rancang aktiviti kita di dapur, Apa yang patut di masak dulu, dan seterusnya. Barulah kerja jadi mudah :) Selamat mencuba!

A. Sup
1. Suku ekor ayam ( kira-kira dalam 5-6 ketul)- direbus di dalam air. Air tu banyaknya biarlah ampuh isi ayam dan cukup untuk kuah sup. Rebus sampai ayam tu dah tak warna merah lagi.
- kalau rajin, keluarkan ayam dan siat isinya. Tulangnya masukkan semula ke dalam air rebusan. (Note dari Chetam: Ada yang suka goreng dulu ayamnya selepas rebus, sebelum disiat)
- kalau kurang rajin, tak perlu buang masa siat isi ayam tu. Biarkan je dalam air rebusan.
2. 3 ulas bawang merah
3. 3 ulas bawang putih
4. 2 cm halia ditumbuk/ dikisar
5. 1 cm lengkuas
6. 2-3 sudu besar rempah sup Adabi, dibuat pes
7. 1 sudu besar ketumbar ( digoreng tanpa minyak & dikisar halus)
8. 1 sudu besar lada hitam, ditumbuk kasar
9. 1 biji buah keras
10. Minyak secukupnya untuk menumis
11. Gula dan garam

Cara
1. Panaskan minyak.
2. Tumiskan bahan yang ditumbuk/dikisar sehingga terbit bau
3. Masukkan ketumbar dan lada hitam, biarkan sehingga pecah minyak
4. Masukkan pes sup, biarkan sehingga naik bau
5. Masukkan air rebusan ayam (berserta ayam kalau tak asingkan ayam) dan buah keras
6. Didihkan dan sesuaikan gula dan garamnya.



B. Begedil
1. 3 biji kentang kuning, sederhana besar, dihiris nipis dan digoreng hingga empuk, tumbuk
2. setengah cawan daging/ayam kisar- digoreng hingga bertukar warna
3. 2 ulas bawang merah kecil, digoreng sebentar
4. 2 ulas bawang putih, digoreng sebentar
5. 1 sudu teh ketumbar, digoreng tanpa minyak dan ditumbuk
6. segenggam daun saderi (sup) dan daun bawang (dicampur) yang telah dipotong halus ( kalau suka, boleh lebihkan)
7. Garam secukup rasa
8. 1 biji telur, dipukul
9. Minyak untuk menggoreng

Cara
1. Tumbuk bawang merah dan bawang putih
2. Masukkan ke dalam kentang yang telad ditumbuk
3. Masukkan ketumbar, daun saderi (sup) dan bawang
4. Masukkan garam, gaul rata
5. Kepalkan adunan (anggaran dua sudu makan setiap satu), bulat dan leperkan.
6. Masukkan kedalam perti sejuk selama satu jam, untuk mengekalkan bentuknya supaya tidak mudah lerai bila digoreng. ( Tapi kalau nak cepat, terus goreng pun takpe)
7. Panaskan minyak
8. Celup begedil dengan telur, sehingga rata litupnya dan goreng sehingga berwarna keperangan.


C. Sambal kicap
1. 4 biji cili padi, goreng hingga pecah kulit
2. 2 ulas bawang putih, goreng bersama cili
3. 4 sudu besar kicap manis
4. 1 biji limau nipis
5. 1 sudu makan gula

Cara
1. Tumbuk cili dan bawang putih hingga lumat
2. Masukkan gula. (Note dari Chetam: gesek-gesekkan dengan anak lesung , jangan tumbuk nanti sambal akan jadi pijar)
3. Masukkan kicap dan perahkan limau
4. Kacau rata dan simpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sejam sebelum dihidangkan. ( Kalau nak terus hidangkan pun tak pe)


D. Bahan Hidangan
1. Nasi himpit, dipotong dadu
2. Taugeh, dicelur (atau boleh dibasuh sahaja)
3. Suhun, digoreng
4. Bawang goreng
5. Daun saderi (sup) dan daun bawang
6. Limau nipis, dipotong (optional)

Cara
1. Letakkan nasi himpit, daging ayam, taugeh dan suhun
2. Curahkan sup
3. Taburkan bawang goreng dan daun
4. Letakkan begedil dan sambal kicap
5. Perahkan sedikit limau nipis (jika suka)

Monday, November 5, 2007

Di Persimpangan Dilema (6)

Hafizi duduk di dalam kereta sambil matanya liar mencari kelibat Ima. Seperti yang dijanjikan dia menunggu Ima di stesen LRT yang terletak berdekatan dengan syarikat di mana Ima bekerja. Dia membuka cermin tingkap keretanya dan memanggil nama Ima bila dia melihat Ima menoleh ke kiri dan ke kanan mencari-cari keretanya.

‘Lama tunggu?’ sapa Hafizi sebaik sahaja Ima masuk ke dalam kereta.

‘Adalah dalam 5 minit.’

‘You memang naik LRT ke pergi kerja?’

‘Kalau kena pergi site, I bawak kereta. Hari lain I naik LRT je, senang tak pening kepala dengan jalan jam. Jimat pun ye jugak. Hemm…ada hal apa yang penting sangat you nak jumpa I ni?’ soal Ima pada Hafizi.

‘Kita pergi minum dulu okey. You nak minum kat mana?’ Hafizi resah sebenarnya. Banyak perkara yang perlu dibincangkan dengan Ima. Cuma dia tidak tahu mampukah dia mengungkapkannya. Dia cuba menutup resahnya dengan berlagak selamba.

‘Tak kisahlah kat mana pun, yang penting dekat dengan mana-mana stesen LRT. Senang I nak balik rumah.’ Ima berkata tegas cuba menyembunyikan perasaannya yang juga sedang bergelora, meneka-neka apakah perkara penting yang ingin dibincangkan oleh Hafizi.

‘Eh…I akan hantar you balik nanti. I yang ajak you keluar. I’ll make sure you sampai ke rumah dengan selamatnya. Kita pergi tempat biasa ye?’ soal Hafizi meminta persetujuan Ima.

Ima sekadar mengangguk. Ima faham tempat biasa yang dimaksudkan Hafizi itu adalah restoran yang biasa mereka kunjungi ketika mereka berkawan rapat dulu. Kenapa tempat itu yang perlu kita pergi Hafizi, apakah kau ingin merungkai segala kenangan lalu?getus hati Ima.
Kedua-dua mereka hanya memesan minuman sesampainya di restoran. Ima membuang pandang ke kawasan luar restoran.

‘Ima…’panggilan Hafizi membuatkan dia menoleh menghala pandang kepada Hafizi. ‘Boleh I tanya sikit?’sambung Hafizi. Ima sekadar mengangguk.

‘How serious are you and Fuad?’

Ima agak tersentak dengan pertanyaan Hafizi. ‘What do you mean?’

‘Well, I mean how serious is your relationship?’ tegas suara Hafizi menerangkan maksud soalan pertamanya tadi.

‘We’re planning to get married in a few months. Why do you ask? ’

Hafizi telah menjangkakan jawapan Ima tetapi mendengarnya keluar lancar dari mulut Ima sendiri amat menyakitkan hatinya. Seperti ditusuk sembilu bisa perasaannya.

‘Do you really love him?’ soal Hafizi lagi tidak puas hati.

‘Yes, I do. It might not be love at the first sight, but love at the first sight doesn’t always survive anyway.’ Cintakah aku pada Fuad? Detik hati Ima. Ahh…cinta boleh dipupuk selepas kahwin. Yang penting aku dapat menerima dia dan sudah mula menyayangi dirinya.

‘I don’t think you should marry him.’

Tegas dan sinis suara Hafizi pada pendengaran Ima. Ima hanya memandang Hafizi tanpa kata. Hemm… sahlah dia tak suka aku nak kahwin dengan adik dia. Buruk sangat ke aku ni? Dulu tak layak untuk dijadikan kekasih, sekarang nak dijadikan adik ipar pun tak sesuai. Ima sebak. Namun dikuatkan diri untuk membalas kata-kata Hafizi.

‘Why? You think I’m not good enough for him??? Is that it?’ tingkah Ima sambil merenung Hafizi tajam.

Hemmm….Hafizi mengeluh. Bukan itu maksudku Ima. Andai kau tahu isi hati ini…

‘Ima, that’s not what I mean. It’s just that….’kata-kata Hafizi kaku disitu. Patutkah aku berterus-terang? Sudikah Ima mendengar penjelasanku? Perasaan Hafizi berkecamuk. Ahhh…berterus-terang sahajalah. Biar terungkai segala-galanya hari ini. Dia bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

‘Ima…I tak tau sejauh mana you cintakan Fuad dan sedalam mana cinta Fuad pada you. Lagipun you guys baru kenal each other, through family arrangement pulak tu. You ikhlas ke menerima Fuad atau… you terpaksa?! I tak nak you “menderita” kemudian hari!’Hafizi sengaja menekankan perkataan menderita.

Ima…sebenarnya akulah yang akan menderita jika kau menerima Fuad. Akulah yang malang andainya kecundang dalam percaturan ini. Tapi kata-kata itu hanya bermain di fikiran, tidak terucap oleh Hafizi.

Apalah yang kau tahu tentang derita Hafizi. Usah berbicara tentang derita andai kau tak pernah melaluinya. Aku...aku ini yang menderita bila kau beriku harapan dan kemudian kau musnahkannya. Apa perlunya kau persoalkan setulus mana cintaku pada Fuad sedangkan kau juga tidak sejujur mana dalam bersahabat denganku, melayaniku seolah-olah akulah kekasihmu sedangkan diri dan hatimu sudah dimiliki wanita lain. Kau kejam Hafizi!!! Jerit hati Ima.

‘Ikhlaskah I…terpaksakah I…itu bukan urusan you. I fikir I dah cukup dewasa dan matang untuk membuat keputusan dan menentukan jalan hidup I,’ tegas Ima.

Hafizi merasakan sukar benar untuk memberi penjelasan pada Ima. Hati Ima keras…keras seperti batu. Dia sudah arif dengan perangai Ima. Ima tidak suka dipaksa, bila dipaksa makin menjadi-jadi keras kepalanya. Dia tahu dia harus berlembut untuk menyakinkan Ima tentang perasaannnya.

‘Ima…I tahu yang you dah cukup matang untuk membuat keputusan. Tapi you pernah tak terfikir yang keputusan you itu mungkin akan mengecewakan orang lain?’

‘Mengecewakan orang? Siapa?’ Soalan Hafizi tidak berjawab, sebaliknya dia pula yang disoal oleh Ima.

‘I…I yang akan kecewa,’ perlahan suara Hafizi.

‘You?! Kenapa pulak?’ Ima bertanya seperti orang bodoh.

‘Kerana…I…I sayangkan you.I betul-betul sayangkan you, Ima. Dan I yakin masih ada tempat dihati you untuk I. Dan kalau keyakinan I tu berasas, I harap you sudi menjadi isteri I.’ Penuh pengharapan Hafizi menuturkan perasaannya. Terasa lepas sudah beban yang ditanggungnya selama dua minggu ini bila ayat itu diucapkan. Reaksi Ima memang tidak diduga. Dia menyangka Ima akan terharu dengan pengakuan itu ataupun setidak-tidaknya memarahinya. Sebaliknya Ima ketawa besar.

‘Haa…haa…You sihat ke tidak ni? Kalau iye pun you nak tau sejauh mana I cintakan adik you, tak payahlah you berlakon sampai macam ni.’ Jelas Ima dalam ketawa yang masih bersisa.

‘Ima…please… I serius ni.’ Hafizi berkata perlahan tetapi tegas sambil merenung dalam anak mata Ima. Terhenti ketawa Ima melihatkan keseriusan Hafizi. Hafizi hanya mengangguk mengiakan persoalan yang jelas terpancar di mata Ima.

‘You can’t be serious?! Bukan ke you dah ada steady girlfriend. Apa perlunya you memperisterikan I?’ soal Ima agak marah. Gila agaknya Hafizi ni, getus hati Ima.

‘I tak pernah ada steady girlfriend, sungguh! Dulu tu I bohong je. And I wanna marry you because you’re the only one I love.’ Jawapan Hafizi benar-benar memeranjatkan Ima.

‘Love?! Haa..haa… I tak faham kenapa you timbulkan perkara ni. Seingat I kita tak pernah pun bercinta. Cuma mungkin I yang….’ Kata-kata Ima terhenti di situ.

Anak itik terenang-renang
Terenang-renang di tepi kali
Diri asyik terkenang-kenang
Orang dikenang tidak peduli

Pantun yang dibacanya dari sebuah novel itulah yang sering berlegar-legar di fikiran Ima bila dia teringatkan Hafizi. Alangkah malunya bila disedari diri hanya bertepuk sebelah tangan. Alangkah pedihnya bila harapan tidak dipenuhi.

‘Sudahlah Hafizi. Tak ada gunanya kita bincangkan hal ni. Tak ke mana perginya. Apa perlunya you datang kepada I lagi. Dulu you yang beria-ia yang nak berkawan dengan I, I sambut salam perkenalan you. But then you sakitkan hati I. You tau tak sakitnya macam mana? Seperti luka yang diperah asam limau. Sekarang bila I dah boleh hidup tanpa bayangan you, you kembali mengharapkan I. Apa semua ni?

Hafizi hanya mendiamkan diri mendengarkan luahan hati Ima. Dia tahu dia bersalah pada Ima, bersalah yang teramat. Memang dia akui bahawa dahulu dia yang bersungguh-sungguh ingin berkawan dengan Ima. Setiap hari gadis itu dihubunginya. Kalau boleh dia mahu tahu apa yang dibuat oleh Ima setiap waktu dan ketika. Dia juga sering memberitahu Ima tentang aktiviti-aktiviti sehariannya walaupun tidak pernah disoal oleh Ima.

‘Hafizi, cerita kita dah lama tamat. Perkara dah lepas. You sendiri pun dah maklum, I akan berkahwin dengan Fuad, adik you sendiri. Kenapa you pertikaikan my decision? You sepatutnya bersyukur kerana I dah jumpa orang lain …dan I tak akan ganggu hidup you lagi. Dahlah…. I nak balik. Kalau you tak dapat nak hantar, takpe, I boleh balik sendiri.’ Ima menyambung lantas bangun mahu beredar tetapi Hafizi lebih pantas menarik lengan baju Ima.

‘Ima… please...’ Hafizi merayu. ‘I minta sangat you dengar dulu apa I nak cakapkan ni. Kalau lepas tu you nak balik, I akan hantarkan. But please… listen first.’ Hafizi tidak tahu bagaimana untuk menyakinkan Ima. Jelas padanya bahawa Ima seakan tidak mahu faham dengan penjelasannya. Aaahh.. aku perlu cuba sedaya upayaku.

‘Ima…first of all, I nak minta maaf yang teramat sangat atas tindakan I dulu. I mean…yang I bagi you hadiah-hadiah tu, I call you often, dan macam-macam lagi…yang membuatkan you fikir I’m interested in you. Yang sebenarnya I memang sukakan you…cuma I’m not really sure about my own feelings. But when you left, I felt empty without you…you know, just being there when I need someone to talk to, someone to share my joy and grief. Tapi bila I jumpa you semula, I rasa I masih ada harapan untuk bersama you until…until I dapat tau yang you akan berkahwin dengan Fuad. I bukannya berniat nak menghancurkan kebahagiaan you dengan Fuad. I memang nak you hidup bahagia, dan I tak malu mengaku yang I mengharapkan kita dapat hidup bahagia bersama sebagai suami isteri!!’

‘So..what do you want me to do?!’ soal Ima tegas. Sebenarnya dia agak terkejut dengan penjelasan Hafizi yang tidak disangka-sangka.

‘I harap you fikirlah sedalam-dalamnya sebelum you buat keputusan muktamad.’ Sayu suara Hafizi mengharap pengertian Ima.


‘Memang mulanya Kak Long nak jodohkan Fizi dengan Ima. Tapi Fizi ingat tak Fizi menolak, Fizi kata yang Fizi dah ada girlfriend. Kak Long sayang nak lepaskan budak sebaik Ima tu, sebab tu Kak Long cuba jugak jodohkan dia dengan Fuad. Tapi tak ada sesiapa yang tau hal ni. Kak Long bagitahu Fizi ni pun sebab Kak Long dah dengar cerita Fizi. Fizi dah besar, buatlah keputusan yang matang dan tidak hanya untuk kepentingan sendiri……..’ Panjang nasihat Kak Long sewaktu dia pergi bertemu Kak Long tempohari. Kak Long, andailah aku tahu yang ingin diperkenalkan padaku itu ialah Ima, tentu aku tidak akan menolak. Bagaimana mungkin aku menolak sedangkan hatiku telah di dalam genggamannya.

Perjalanan kurang lebih dua puluh minit menuju ke rumah Ima hanya diiringi muzik perlahan dari radio kereta. Cuma sesekali Ima bersuara untuk memberitahu Hafizi jalan atau simpang yang perlu diikuti untuk sampai ke rumahnya. Hafizi mahupun Ima leka melayani perasaan masing-masing.

Suasana yang hening itu tidak sedikitpun menenangkan perasaan Ima yang berkecamuk. Fikirannya terasa tepu. Dulu memang lamaran Hafizi adalah sesuatu yang amat diharap-harapkan tetapi kini dia sendiri tidak pasti. Gembirakah dia? Kerana Hafizi akhirnya mengakui akan perasaannya? Marahkah dia? Kerana Hafizi dirasakan cuba mengganggu hubungannya dengan Fuad? Perlukah dia menimbangtarakan keputusannya semula? Bukankah keputusannya telah muktamad?! Aaahhh… celarunya fikiran.

‘Ok…thanks for sending me home.’Ima bersuara tanpa memandang wajah Hafizi setelah sampai di hadapan rumah sewaannya. Dia cuba untuk membuka pintu kereta, malangnya pintu kereta masih berkunci.

‘Ima…’perlahan suara Hafizi memanggil Ima. Hafizi memanggil Ima sekali lagi kerana Ima tidak sedikit pun menoleh ke arah Hafizi pada panggilan yang pertama.

‘Ada apa lagi?’ Ima sedikit membentak. Bukan niatnya untuk berkasar dengan Hafizi tetapi dia rimas dirayu sebegini. Penyelesaian di antara dia dan Hafizi akan melibatkan ramai orang, Fuad tentunya, Kak Long Mahani, Puan Aisyah iaitu ibu Fuad, Hafizi dan Kak Long Mahani, dan keluarga Mak De, bukan hanya dirinya dan Hafizi. Sukarnya situasi ini.

Ima tidak dapat melelapkan mata malam itu. Kata-kata terakhir dari Hafizi petang itu berlegar-legar di kotak fikiran Ima. Air matanya perlahan-lahan turun membasahi pipi.

Di Persimpangan Dilema (5)

Ima benar-benar tidak menyangka Aiman Hafizi, lelaki yang pernah dipujanya satu ketika dulu adalah abang kepada Ahmad Fuad, lelaki yang kian mendapat tempat dihatinya. Rupa paras mereka memang tidak seiras. Masing-masing mempunyai keistimewaan tersendiri.

Dia masih ingat lagi renungan tajam Hafizi setiap kali mereka bertentang mata. Dia berasa sungguh rimas dengan keadaan itu. Mujurlah dia dapat mencari alasan untuk tidak bermalam di rumah Puan Aishah. Kalau tidak, mungkin berlubang-lubang badannya ditembusi pandangan tajam Hafizi.

Ya Allah! Apakah ini dugaan buatku. Aku mohon padaMu, berilah aku kekuatan. Tambahkanlah keimananku terhadapMu di atas ujian ini, bisik hati Ima sambil meraup mukanya dengan kedua belah tangan.

‘Hah! Berangan ye,’ sergah seseorang dari muka pintu pejabat Ima.

Ima sedikit tersentak lantas berpaling menghadap pintu, mencari siapakah yang menegurnya.

‘Waniii….’jerit Ima sambil mendakap Wani. ‘How are you? How’s your baby? Eh..kau dah start kerja ke hari ni?’

‘Alhamdulillah, aku sihat, anak aku Yana pun sihat. Kau ni sure lupa, bukan ke aku dah beritahu yang minggu ni aku start kerja balik. Aku tak sempat nak jenguk kau pagi tadi, datang-datang kerja terus masuk meeting.’ Wani tenang menjawab soalan Ima satu persatu.

‘Sorila…aku terlupa. Jom kita lunch sama, aku belanja. Rindu betul aku kat kau Wani. Dua bulan kau cuti aku boring bagai nak rak tau tak? Anak kau siapa jaga?’

‘Hantar nursery. Sedih jugak aku nak tinggalkan dia tadi. Yelah, sejak lahir sampai dah umur 2 bulan ni tak pernah berpisah dengan aku,’ jelas Wani. Sayu suaranya pada pendengaran Ima.

‘Hemm.. apa nak buat Wani. Wanita bekerja Wani, terpaksalah hantar anak kat nursery, tak pun ambik maid.’

‘Haa…kau apa cerita. Macam mana ‘pertemuan’ kau dengan ehem..bakal ibu mertua kau two weeks ago?’ soal Wani tersengih-sengih memandang Ima.

‘Biasa je.’ Ima malas hendak bercerita sebenarnya kerana tidak dapat tidak pasti cerita tentang Hafizi akan terkeluar. Ima yakin Wani tentu akan meleterinya kerana tidak menceritakan pertemuan semula dia dengan Hafizi.

‘Biasa je? Takkanlah biasa je. Aku tau…mesti ada something happen ni. Kalau tak kau dah tentu bercerita, tak payah aku tanya-tanyakan…kan..?’ tingkah Wani.

Penjelasan panjang lebar Ima disambut dengan keluhan panjang dari Wani.

‘Ima..Ima. Baru sekarang kau bagitau aku yang kau terjumpa Hafizi semula. Kalau tak jadi macam ni, entah bila baru aku tau agaknya.’

‘Kalau aku bagitau, kau mesti tak sukakan.’

‘Ima, itu hak engkau untuk berkawan. Aku cuma nasihatkan aje. Tapi….aku musykil la.’

‘Apa benda yang kau musykilkan tu?’

‘Kau kata lepas kau terjumpa Hafizi kat McD tu, dia mula call dan sms kau semula.’

‘Eeemm....’ Ima mengangguk mengiakan kata-kata Wani.

‘Dulu kau kata dah cuba lupakan dia sejak dia kata dia dah ada steady girlfriend? Habis tu, kenapa bila dia contact engkau semula, engkau layan? Sorilah Ima kalau aku terkasar, tapi aku tak nak engkau menjeruk rasa macam dulu.’

‘Aku layan as a friend je Wani.’

‘Sure?’ tukas Wani.

Ima terdiam. Dia tahu dia tidak dapat menyakinkan Wani. Dirinya sendiri pun sukar untuk diyakinkan, apatah lagi orang lain.

‘He was the first guy in my life Wani. Memang aku nekad nak lupakan dia, dan aku fikir aku dah berjaya, especially bila aku dah boleh terima lelaki lain dalam hidup aku, I mean Fuad. Tapi…bila aku jumpa dia semula….’ Kata-kata Ima mati di situ.

‘Tapi bila kau jumpa dia semula, timbul kembali perasaan sayang di hati kau, begitu?’ sela Wani .

‘Sayang sebagai kawan je Wani, Insya-Allah tak lebih dari tu. Lagipun bila aku ingat-ingatkan semula that he was leading me on once, perasaan aku pada dia jadi tawar..hambar. Rasa sakit hati dan benci pun ada. Aku sendiri tak pasti sebenarnya apa yang dia nak kali ni, just being friend or more. Tapi dari gayanya dia nampak serius.’

‘Serius yang macam mana? Macam dulu? Dulu pun dia nampak macam serius sukakan kau Ima. Tapi it ends with nothing.’

‘Wani, aku tak habis cerita lagi…please listen first. Sejak Hafizi contact aku semula ni, dia selalu mention yang dia nak kita orang hidup bersama, tapi secara berguraulah. Aku cuba bagitau diri aku yang semua tu hanya gurauan dia, tapi bila terlampau kerap diulang, aku mula keliru.’

‘Kau percaya gurauan dia tu?’ sinis nada suara Wani meminta kepastian dari Ima.

‘Taklah percaya sangat. Aku masih ingat kisah lama, masih ada parutnya. Aku layan dia seperti kawan biasa je. Kalau dia nak perasan lebih-lebih, itu dia punya pasal. Hemm…kalau Hafizi tu bukan abang Fuad, senang sikit. Aku boleh beritahu dia yang aku akan berkahwin, bagi kad jemputan, pastu ikutla, kalau dia masih nak berkawan dengan aku, kawanlah, kalau tak…biarlah, tak payah contact aku lagi. Selesai perkara. Tapi sekarang dia bakal abang ipar aku, susah Wani. Aku tak dapat nak mengelakkan diri dari dia.’

‘Kau buat tak paham jelah Ima. Lagipun kalau dia betul-betul serius nakkan kau, mesti dia dah propose kan. Siapa cepat dia dapat la..’ Wani menasihatkan Ima sambil ketawa kecil.

‘Memang aku nak buat tak tau je tapi…petang ni Hafizi nak jumpa aku. Penting katanya. He’ll pick me up after work.’

‘What?!!! Terjegil mata Wani memandang Ima. Ima hanya mengangguk mengiakan kata-katanya tadi.

‘Fuad tau tak pasal semua ni dan jugak yang kau akan jumpa Hafizi petang ni?’ Soalan Wani jelas menunjukkan ketidakpuasan hatinya dengan tindakan Ima untuk berjumpa Hafizi.

‘Fuad pergi berkursus di London selepas kita orang jumpa dengan mak dia. Next week baru balik. Takpelah Wani, bagus jugak aku jumpa Hafizi ni, aku nak settlekan everything once and for all. Kalau boleh biarlah Fuad tak tau.’ Lemah suara Ima menerangkan pada Wani sebab tindakannya itu.

EID MUBARAK

Walaupun tinggal lagi seminggu je bulan Syawal, belum terlambat rasanya saya nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA & MAAF ZAHIR BATIN untuk suma kawan2. S

Syawal kali ni Syawal pertama saya bersama suami. Sepatutnya sangat2 menerujakan. Tapi disebabkan kesihatan saya yg sangat2 terbatas, kuranglah keterujaan saya nak beraya tu.

Walau apa pun, untuk geng2 yg raya kat seberang lautan tu... semoga hepi2 selalu k. Sama je raya kat mana2 pun kan... hehehee...

luv,
dla



Thursday, September 13, 2007

Ramadhan Mubarak

Salam to all :)

Selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan kita kali ini lebih baik dari Ramadhan yg lepas.

Yg bestnya Ramadhan kali ni, ini kali pertama saya berpuasa dgn suami. Tak tau le lagi apa yg bestnye...hahaha..

Yg tak bestnya.. hemm.. banyak. Kebetulan pulak my last 2 chemo is scheduled in Ramadhan. Jadik, banyak le hari tak puasanya ni. Tu belum campur dgn 'cuti rehat orang perempuan'. Aduh.. penat la nak mengganti ni.

Anyway, to my ex-osmet.. kak ema & dak zun... I miss you guys so muc!. Ingat lagi kan kita masak sesama, pastu berbuka sama2 & sahur sama2. Ingat lagi dak zun tu yg rajin betul "study" lepas sahur! Hehehehe....

K, Selamat Berpuasa, Selamat Berbuka, Selamat Bersahur & Selamat Menambah Saham Akhirat kita. :)

Luv,
Dilla :)

Wednesday, August 15, 2007

Let's Learn English Together!

Hi everyone :)

Learning English-whether its writing or speaking or whatever form it is- is vey much easier when we have the 'right teacher'+the 'right book' + the 'right environment'. One of my teachers in primary school said that 'You have mastered your English once you start dreaming in English'. Hahaha.. I don't know how true is that anyway... :D

Back to learning English language, I was watching Oprah's show the other day when she brought up the subject of using aposthrophe 's' after a compound noun,
for example: Saremah and Jannah's vacation.
Some of us might say- 'That's wrong!". It should have been : Saremah's and Jannah's vacation. Well, the first one is actually correct(if we are refering to the same vacation) and the latter is wrong. Oprah has invited the ever popular 'Grammar Girl" to explain this and few other grammar issues. This 'Grammar Girl' has a website which discussed several grammar issues (which we sometimes take for granted and end up using the wrong word).

So, for any of you guys out there, if u ever need help in learning English language. you can refer to ==> http://grammar.qdnow.com/ . It's fun! And very helpful :)


Bila Nak Kawin???

Tak tahu nak katergorikan apa yg saya tulis ni sebagai apa. Bole kata puisi la kot. Puisi ni saya tulis dah lama. Masa saya bujang lagi. Ingat lagi masa tu orang-orang keliling ni sibuk bebenor menanyakan saya bila nak kawin. Family saya cool jek. Orang-orang yg tak de kena mengena pulak yg menyibuk sangat. Jadi, terhasillah puisi ni. Saya pernah post puisi ni kat satu forum masa tu i.e. 3-4 tahun lepas. Yang bestnya baru-baru ni, saya dapat pulak forwarded email puisi ni. Kalau jual dulu, dah bole putar2 duit agaknya sekarang. He..he..he..



Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya
Di sana orang menyoal
Tak kira teman mahu kenalan
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
Begitulah nasib orang bujang
Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau
Si teruna… emak bimbang jadi bujang terlajak
Si dara… ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya
Bila dijawab jodoh belum ada
Kata mereka, kita kenalah usaha
Mandi bunga salah satu caranya
Tak pun mandi ais boleh dicuba ( hee..hee.. ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh…aku disoal lagi
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
Calon pun takde…
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa…haa)
Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam
Atau semudah membeli VCD cetak rompak
Atau sesenang memakan twisties….

Bila nak kawin???
Aaahhh…sungguh aku bosan
Banyak yang lain boleh jadi persoalan
Kenapa asyik itu yang dihadapkan
Apa kita nak heran
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan…

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang
Biarkanlah mereka terus bertanya
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh…
Insya-Allah takkan ke mana…

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya
Usah dirisaukan jodoh orang
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
Lain orang lain rezekinya
Syukurlah dengan apa yang kita ada…

Di Persimpangan Dilema(4)


#Part 4#

Kacau...memang kacau. Dalam berjuta lelaki dalam dunia ini, kenapa adik aku yang jadi pilihannya.

‘Achik, yang ini Ima, ‘kawan’ Fuad.’

Masih terngiang-ngiang di telinga Hafizi kata-kata ibunya tatkala memperkenalkan Ima kepadanya. Ayat itulah yang menyesakkan kotak fikirannya sejak dia pulang dari kampung seminggu yang lalu. Dan selama seminggu ini dia benar-benar buntu. Buntu sebuntu-buntunya.

Masakan dia tidak kenal Ima, gadis yang dicintai tanpa disedari. Mengapa baru sekarang dia sedar akan hal ini. Mengapa selama ini dia dalam kegelapan tentang perasaannya terhadap Ima. Mengapa dikala dia bakal kehilangan Ima kepada adiknya sendiri baru dia sedar betapa pentingnya gadis itu dalam hidupnya. Mengapa tidak dulu, tidak dua tahun yang lalu tatkala Ima menyatakan perasaannya.

‘Who am I to you, Hafizi?’ soal Ima semasa mereka berdua keluar makan buat kali yang terakhir.

Andainya dia tahu itu adalah pertemuan terakhir, tentu dia akan bertindak lebih matang. Tentu dia akan mengambil serius akan pertanyaan Ima. Tentu dia tidak akan ketawa-ketawa ketika menjawab soalan Ima.

‘Well, we’re friends, aren’t we?’ Hafizi menjawab soalan Ima dengan pertanyaan.

‘Sure we’re friends, but…what kind of friends?’

‘Close friends, best friends…you name it,’ Hafizi masih selamba menjawab soalan Ima biarpun dia mula terasa kelainan pada persoalan yang Ima utarakan. Nada suara Ima yang serius menyakinkan Hafizi bahawa ada sesuatu yang sedang sarat bermain di kotak fikiran gadis itu..

‘So.. I’m just a friend to you then. Hemm…may I ask you a question?’

‘Well, shoot.’

‘I’m curious you know. If I’m just “a friend”, why did you buy me all the presents, why do you have to tell me every time you’re going away, and why the “I miss you dear”?’

Terhenti suapan Hafizi di tengah jalan. Hafizi bungkam dengan pertanyaan Ima. Dia sendiri tidak tahu bagaimana hendak menjelaskan segala tindak-tanduknya sepanjang persahabatan mereka. Tidak terfikir olehnya bahawa Ima akan mempersoalkan semua itu. Fikirannya ligat mencari-cari jawapan terbaik untuk Ima.

‘Before I answer your question, may I know why do you ask?’

‘Just to satisfy my curiosity….’ balas Ima.

‘I care for my friends and, you’re a dear friend to me Ima. Shouldn’t I show my appreciation by doing all that?’ Hafizi menjawab soalan Ima sambil ketawa kecil untuk menutup keresahan di hati.

Hafizi akui bahawa hubungannya dengan Ima memang rapat malah menurut Adli, teman rapatnya, seperti orang bercinta.

‘Banyak kau beli kain sutera. Nak bagi siapa?’soal Adli semasa mereka membeli-belah di sebuah bazaar di Negara China.

‘Ala.. satu untuk mak aku, satu untuk kakak aku…’balas Hafizi.

‘Yang satu lagi tu?’

‘Untuk kawan aku.’

‘Kawan kau Ima tu ye? Kawan ke buah hati Fizi? Kawan-kawan lain kau tak belikan pun? Aku tengok kau, tiap-tiap kali outstation mesti beli hadiah untuk dia. Bukan hadiah cikai-cikai pulak tu. Mengalahkan orang bercinta kau ni.’ Adli menyoal bertubi-tubi. Hafizi masih ingat ketika itu dia beria-ia menegaskan pada Adli bahawa antara dia dan Ima hanya teman biasa walaupun dia sebenarnya sangsi dengan penjelasannya sendiri.

‘Emm….untunglah sesiapa yang jadi kawan-kawan you, selalu dapat hadiahkan. Lama-lama you boleh bankrupt tau,’ sinis kata-kata Ima mematikan lamunan Hafizi.

‘Eh…. I taklah beli untuk semua kawan, mana mampu. I cuma beli untuk a few close friend, antaranya you dan bakal tunang I,’ Hafizi terus-terusan ketawa kecil menjawab soalan Ima. Keresahan mula menjalar ke seluruh fikiran dan perasaan Hafizi.

Tersentak Ima mendengar penjelasan Hafizi. Penjelasan yang tidak pernah terlintas di fikiran. Dia cuba untuk menyembunyikan riak terkejutnya.

‘Bakal tunang you tak kisah ke you keluar dengan I ni?’

‘Bakal tunang I sporting,’ Hafizi menjawab ringkas. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu memanjangkan isu ini.

Hafizi sengaja menambah perkataan “bakal tunang” walaupun pada hakikatnya dia tidak mempunyai sebarang ikatan dengan mana-mana gadis. Pada fikirannya, dia harus berbuat sedemikian agar Ima tidak menaruh harapan padanya. Memang dia senang bersama Ima tetapi dia belum benar-benar pasti akan perasaannya. Cintakah dia pada Ima?

Andainya tika itu dia tahu begini jadinya, tentu tidak cabul mulutnya mengeluarkan perkataan bakal tunang. Tentu dia sekurang-kurangnya cuba memahami perasaan Ima.

Sejak dari peristiwa itu, Hafizi dapat merasakan hubungannya dengan Ima agak renggang. Ima masih mesra seperti sebelumnya, masih setia mendengar celoteh Hafizi, tetapi Ima agak keberatan untuk berjumpa, walaupun hakikatnya sebelum peristiwa tersebut pun mereka memang jarang berjumpa disebabkan oleh kesibukan masing-masing. Alasan Ima, keluar bersama bakal tunangan wanita lain tentunya akan menimbulkan syak wasangka. Ingin saja Hafizi mengaku yang dia berbohong, tetapi demi ego lelakinya dia berdiam diri.

Beberapa bulan selepas itu, Hafizi dikejutkan dengan kehadiran satu bungkusan yang dialamatkan ke pejabatnya. Dia benar-benar tersentak dan rasa bersalah terhadap Ima menyelubungi dirinya.

Hafizi,
Maaf dipinta andainya warkah ini menganggu. Sukar sebenarnya untuk Ima luahkan apa yang terbuku di hati. Tetapi Ima fikir sebagai “kawan” ada baiknya Ima berterus-terang agar kita sama-sama mengambil iktibar.

Hafizi,
Ima pohon maaf kerana telah silap menafsir segala kebaikan Hafizi terhadap Ima selama ini. Maaf jua dipohon kerana tanpa Ima sedari Ima telah mula menyayangi Hafizi lebih dari seorang teman biasa. Perhatian dan sikap ambil berat yang Hafizi tunjukkan benar-benar menyentuh hati Ima. Sangkaan Ima bahawa Hafizi mempunyai perasaan yang sama sebagaimana perasaan Ima terhadap Hafizi rupanya jauh meleset. Selama ini Ima hanya bertepuk sebelah tangan rupanya.

Hafizi…
Mungkin Ima yang silap dalam membuat perhitungan. Tetapi Ima yakin, Ima bukanlah dari golongan orang yang cepat melatah asal saja dicuit. Kalau tidak kerana perhatian dan sikap ambil berat Hafizi, tidak mungkin akan timbul perasaan di hati ini. Mungkin Hafizi merasakan bahawa Ima menuduh Hafizi, terpulang pada Hafizi untuk menafsirnya.

Hafizi…
Sekiranya di waktu-waktu mendatang, Hafizi bertemu dengan wanita yang Hafizi anggap sebagai kawan biasa sahaja, layanilah mereka seadanya. Usahlah berlebih-lebihan dalam layanan Hafizi pada mereka ( sepertimana layanan Hafizi pada Ima) kerana tidak mustahil mereka juga akan berperasaan seperti Ima, lantas silap menafsirkan segala kebaikan yang Hafizi curahkan.

Hafizi
Ima juga bimbang bakal tunang Hafizi akan berkecil hati dengan perbuatan Hafizi ini. Hati wanita sememangnya sensitif. Jagalah ia sebaik mungkin. Ima doakan Hafizi dan bakal tunang akan berbahagia sentiasa.

Hafizi
Ima kembalikan segala pemberian Hafizi sepanjang persahabatan kita. Ima amat menghargainya tetapi Ima tidak dapat menyimpannya. Bukan niat Ima untuk memutuskan persahabatan yang telah terbina antara kita. Tetapi Ima fikir Ima perlu menjarakkan diri buat seketika kerana jika kita berhubungan sukar sebenarnya bagi Ima untuk mengikis perasaan Ima pada Hafizi. Tidak ikhlas rasanya Ima jika dimulut mengaku bersahabat, tetapi di hati masih mengharap pada Hafizi. Ima pohon halalkanlah segala-galanya sepanjang persahabatan kita. Insya-Allah jika ada rezeki kita akan bertemu lagi sebagai sahabat.

Bait-bait kata dalam warkah yang Ima sertakan mengusik perasaannya. Sejak
warkah itu Ima utuskan, Ima tidak lagi menghubungi Hafizi. Hafizi tidak menafikan wujudnya kekosongan dalam jiwa. Tetapi ego lelakinya mengatasi segala. Tambahan pula ramai wanita lain yang sudi menghulurkan persahabatan. Bagi Hafizi ketika itu datang pergi wanita dalam hidupnya umpama pepatah; patah tumbuh, hilang berganti. Fikir Hafizi, tidak salah jika dia bersahabat seramai mungkin.

Diluar sedarnya, dia sering membandingkan rakan-rakan wanitanya dengan Ima. Dia akhirnya akur, tiada seorang pun dari wanita-wanita itu dapat menandingi keperibadian Ima. Ada benarnya kata orang, kita akan hanya menghargai sesuatu bila ia tiada di sisi.

Ima sahabat yang tidak berkira, sedia menghulurkan pertolongan bila diperlukan. Ima seorang pendengar yang baik, sanggup mendengar segala keluh-kesahnya. Ima gadis yang terlalu berdikari, tidak suka meminta pertolongan orang selagi berdaya melaksanakan sesuatu. Ima yang sentiasa ceria.

Namun penyesalan yang lewat hadir memadamkan harapan Hafizi untuk kembali bersahabat dengan Ima. Puas Ima cuba dihubungi, menerusi nombor telefon pejabat mahupun nombor telefon bimbitnya, jawapan yang diterima memang menghampakan.. Jika ditelefon pejabat tempat Ima bekerja, jawab mereka Ima bercuti untuk menyambung pelajarannya. Jika ditelefon telefon bimbit Ima, suara yang tidak dikenali akan menjawab menyatakan tidak mengenali siapa Nur Fatima.

Hafizi pasrah. Dia hanya berdoa semoga dipertemukan semula dengan Ima agar dia dapat memohon maaf kerana telah menyakitkan hati seorang sahabat. Dia juga berharap andainya bertemu dia diberi peluang kedua untuk memenangi semula hati gadis itu.

‘Aaarrggghhh…’ keras keluhan Hafizi. Dia terus menekan pedal minyak tanpa menghiraukan had laju yang sekadar menjadi perhiasan di tepi jalan. Kepalanya sarat. Hafizi tidak nampak jalan keluar yang terbaik bagi situasi ini.

-Takkan aku nak rampas dia dari adik aku sendiri.
-Tapi kalau dibiarkan, aku yang merana. Ima pun mungkin merana sama?
-Heh..heh.. perasan!!!Dia dah tak heran kat kau la…
-Hemm.. susah-susah sangat pegi jumpa Fuad, minta dia lepaskan Ima. Tapi Ima entah hendak entah tidak kat aku?
-Alaa…dulu dia nak, takkan sekarang tak nak pulak.
-Kalau dia nak senang la. Buatnya dia tak nak…
-Pujuk la…tak makan pujuk …paksa….
-Haaa…haaa…haaa.. gila apa?

Hafizi berperang dengan perasaan sendiri. Tanpa disedarinya dia telah berada di depan rumah Kak Longnya.


*******************************************************************
cik zun, sori ye lambat hantar sambungan cerpen ni ;)

Monday, July 23, 2007

A Blessing in disguise {cont...}

Well.. after being discharged from the hospital, I stayed at home resting. The doctor gave me 30 days MC. WOW!!! hehehe.. I've never thought that anyone is eligible to have that kind of medical leave (so naive..). During my "resting" period, my husband did all the errands(especially cooking). We did have one 'kakak' to come every Thursday to help with the house errands.

On Saturday of the 2nd week of my MC, I experienced quite a pain on my back and around my waist. I've started to bleed at that time. I have to wait for my husband to come back from work before we go to the hospital.

We arrived at the hospital around 9pm. The doctor there said that I need to be warded. Goodness!!! I insisted on going back home but she said that I couldn't because I've lost too much blood. Gerrraaaammmnyyeeee!!!

I was so much in pain that I can't sit still. I think what I've experienced is some kind of a pre-contraction. Alhamdulillah, the doc prescribed some pain killer for me. I went to sleep after that.
About 4a.m. Sunday morning, I woke up in a sudden because I felt a huge lump coming out of me from 'down there'. At that time, I know that I lost our baby. :( When I took a look at that 'lump', it's a sponge-like blood clot with whitish membrane over it.

Thinking back, I don't know whether I was sad or what at that time. I think that's because the doctor keeps telling me that the operation put me at a very high risk of losing our pregnancy. So in my mind I am somehow ready for it.

Di Persimpangan Dilema(3)

Bertemankan Ana dan Hanim, Ima memandu kereta Wira Aerobacknya menuju ke kampung Fuad untuk menghadiri majlis perkahwinan sepupu Fuad. Perjalanan selama dua jam itu tidak meletihkan Ima kerana mereka riuh rendah bercerita. Maklumlah hari-hari biasa masing-masing sibuk dengan kerja. Sesekali terdengar gelak ketawa mereka.

‘Ima, kau tak rasa nervous ke nak jumpa bakal mak mertua?’ soal Ana sambil mengenyitkan matanya.

‘Mau tak nervous. Tapiii..at least aku kenal Kak Long dia. So kurang la sikit dup-dapnya jantung aku ni’.

‘Eh! Macamana kau boleh kenal Kak Long dia pulak? Kau tak pernah cerita pun’, soal Ana agak terkejut.

‘Tu la engkau, busy 24 jam, mengalahkan PM. PM pun tak busy macam kau. Ima dah bagitaula dulu, kau yang tak ingat kot. Tak pun masa tu kau outstation.’, Hanim mencelah.

‘Cik Hanim, PM tu ada assistant, sebab tu la dia tak sebusy aku. Aku..nak harapkan engkau jadik assistant, hemmm..baik aku mintak anak sedara aku yg 4 tahun tuh’, balas Ana sambil menampar lengan Hanim.

‘Ima..cakap la macamana kau boleh kenal Kak Long si Fuad tu pulak?’ soal Ana lagi tidak puas hati.

Ima tersenyum mendengar desakan Ana. Kawannya yang seorang ini memang kuat mendesak. Selagi tidak puas hatinya, selagi itulah dia akan bertanya.

‘Kak Long Fuad tu kawan Mak De aku. Diorang berkawan masa sama-sama belajar di universiti dulu, sampailah sekarang ni pun masih berhubungan lagi,’ terang Ima.

Sememangnya Ima tidak menyangka pertemuan dengan Kak Mahani iaitu Kak Long Fuad semasa jamuan Hari Raya Aidilfitri di rumah Mak Denya itu akan berlanjutan sehingga membawa kepada bermulanya hubungan dia dengan Fuad. Malahan semasa Mak De mengajak dia ikut sama berhari raya ke rumah Kak Mahani, pun dia tidak merasa pelik kerana memang dia rapat dengan keluarga Mak De. Dia sering menemankan Mak De bilamana Pak Denya outstation.

Dia tidak tahu kehadiran Fuad di rumah Kak Mahani memang telah dirancang. Dari Fuad kemudiannya dia mendapat tahu bahawa Fuad juga semasa itu tidak tahu bahawa Kak Longnya ingin memperkenalkan Ima kepadanya. Orang-orang lama memang bijak mengatur-aturkan jodoh. Dia ingat lagi bagaimana Mak De menjeratnya. Dia pula yang sememangnya suka berseloroh secara tidak sengaja terpaksa mengotakan kata-katanya.


‘Ima, Ima bila nak kahwin? tanya Mak De semasa mereka dalam perjalanan pulang menuju ke rumah.

‘Hee..hee.. apalah Mak De tanya macam tu. Tengok la, bila sampai jodoh kahwinlah Ima.’

‘Dah ada boyfriend ke belum?’ soal Mak De lagi.

Isshh..apa Mak De aku ni. Minggu lepas dah tanya, ini nak tanya lagi, ngomel Ima dalam hati. Dia sebenarnya bosan bila disoal tentang teman lelaki kerana yang sebetul-betulnya dia memang tidak mempunyai teman lelaki, tetapi jarang orang mahu mempercayainya.

Agaknya aku ni dah tua kot, dah memang patut ada boyfriend, sebab itu orang tak nak percaya, kata Ima lagi dalam hati.

‘Tak ada lagi,’malas sahaja Ima menjawab sambil dalam hatinya mengomel, berapa kalilah Mak De nak tanya tentang ini.

‘Betul Ima tak ada boyfriend? Ke Ima malu nak bagitau Mak De?’bertali arus soalan keluar dari mulut Mak De.

‘Betullah Mak De. Kenapa? Mak De dengan Pak De ada calon untuk Ima?Hee..hee,’balas Ima sambil ketawa panjang.

Mak De tersenyum lebar. Jeratnya sudah mengena. Pak De yang sedang memandu turut tersenyum mendengar perbualan mereka berdua.

‘Kalau Mak De ada calon untuk Ima, Ima nak kenal ke?

‘Ima no problem Mak De,’ Ima masih ketawa-ketawa. Dia masih menganggap Mak Udenya bergurau.

‘Serius?’soal Mak De.

‘Iye Mak Ude, Ima no problem. Tapi syaratnya orang tu mesti handsome macam Rosyam Nor. Pastu tak tinggal solat, pandai baca Quran, kira kategori orang beramal soleh la.’

‘Calon Mak De ni gerenti seribu kali lebih hensem dari Rosyam Nor. Bab beramal soleh tu.. ninety-nine percent confirm. So, Ima setuju la ni?’

Ima tersentak bila melihat Mak De berpaling ke arahnya dan menyoal dia dengan serius.

‘Eh! Ima main-main je la Mak De.’

‘Tadi kata no problem. Mana satu Ima ni. Ima kenal je dulu ok, kalau Ima suka kawanlah, kalau tak, Mak De tak paksa…..,’ujar Mak De. Sepanjang perjalanan itu Ima terpaksa menahan hati.

Itulah…main cakap je.Padan muka aku, getus hati Ima.

Pertemuan ‘rasmi’ Ima dan Fuad yang pertama di temani oleh Mak De dengan suaminya serta Kak Mahani dengan suami.

‘Ooo..kira kau dengan Fuad tu family arrangement la ye,’ujar Ana setelah mendengar penjelasan panjang lebar dari Ima.

‘Yup..macam tulah kira-kiranya. Awalnya Fuad pun macam aku jugak, skeptical. Tapi kita orang try berkawan dulu. At the same time, kita orang dah ingatkan family Mak De aku dengan family Kak Mahani, kalau jadi, Alhamdulillah la kan. Kalau tak, jangan pulak bermasam muka. Alhamdulillah….. sekarang dah masuk empat bulan kita orang berkawan.’

*****

Selesai menjamu selera di rumah pengantin, Fuad membawa Ima, Ana dan Hanim pulang ke rumah ibunya.

‘Fuad, mak awak dah tau ke saya nak datang ni?’soal Ima yang sedang memandu sambil menghala pandang ke arah Fuad. Dia menjeling sekali imbas melalui cermin pandang belakang, terlihat Ana dan Hanim tersengih-sengih.

Kurang asam betul budak-budak ni, gerutu hati Ima.

‘Apsal? Ima takut ke? Relekla, mak saya tak makan orang. Lagipun, Kak Long ada sama kat rumah tu,’jawab Fuad sambil ketawa.

‘Taklah takut, risau je.Risau mak awak terkejut tengok kita orang datang ramai-ramai ni,’ Ima cuba berlagak selamba, untuk menutup kegelisahan dihati. Walaupun menurut cerita Kak Mahani, Puan Aishah, emak kepada Kak Mahani dan Fuad, telah memberikan ‘seal of approval’ ke atas dirinya, dia segan untuk bertemu muka.

Namun begitu, sesampainya mereka di rumah emak Fuad, keramahan Puan Aishah berjaya menghilangkan rasa gemuruh yang bersarang di dada Ima. Tambahan pula Kak Mahani ada bersama. Selesai membersihkan diri dan menunaikan solat, Ima berserta rakan-rakannya menggabungkan diri dengan emak dan Kak Long Fuad di ruang dapur tengah.

‘Ima, malam ni tidur saja di sini,’pelawa Puan Aishah lembut.

‘Emm…takpe la makcik. Buat susah-susah makcik je,’selembut mungkin Ima menolak pelawaan Puan Aishah. Dia tidak mahu Puan Aishah berkecil hati dengan penolakkannya. Walaupun baru pertama kali berjumpa, Puan Aishah melayannya seperti sudah lama berkenalan.

‘A’ah Ima, besokkan Ahad. Tidur ajelah kat sini,’Kak Mahani pula menyampuk.

Serba salah Ima dibuatnya. Dia memandang ke arah Ana dan Hanim meminta pertolongan. Namun kedua-dua rakannya itu buat tidak endah sahaja. Fikirannya ligat mencari alasan-alasan yang munasabah.

‘Assalamualaikum. Mak, ini barang-barang yang mak suruh beli tadi. Kereta siapa kat luar tu? Kawan Kak Long ke?’terdengar suara lelaki dari arah pintu yang memisahkan ruang dapur tengah dan ruang tamu. Pasti lelaki itu tidak sedar akan kehadiran Ima dan rakan-rakannya memandangkan kedudukan mereka yang agak terlindung.

‘Wa’alaikummussalam. Itu kereta kawan Fuad. Achik, mari minum sekali dengan dia orang ni,’ tutur Puan Aishah.

‘Ima, ini abang pada Fuad. Anak makcik yang kedua bongsu. Achik, yang ini Ima, ‘kawan’ Fuad,’perkenal Puan Aishah sambil tersenyum. Semua yang ada dimeja makan turut tersenyum bilamana mendengarkan Puan Aishah menekankan perkataan ‘kawan’.

Ima terpaku memandang lelaki yang sedang melabuhkan diri untuk duduk di hadapannya itu. Pandangannya bersilih ganti antara Puan Aishah dan lelaki itu.

Aiman Hafizi!!! Abang Fuad!!!

Puan Aishah!!! Emak Fuad, tentunya emak Hafizi juga!

Cream Puff yang enak :)

Hari Sabtu ( July 21) saya try buat cream puff. Dah lama cari resepi, akhirnya jumpa kat forum cari.com.my. Tapi resepi cream puff ni saya dah ubah sket untuk sesuaikan dgn barang2 yg saya ada (& tak ada) kat dapur. Alhamdulillah, berjaya jugak walaupun first time cuba :)

Bahan:
100ml air
45g butter-suhu bilik, potong kecik2
60g tepung gandum- diayak
2 biji telur

Cara:
1-Pukul telur sampai kuning dan putih bercampur dalam mangkuk (tak perlu guna mixer, guna garfu pun dah ok).

2-Ayak tepung.

3-Masukkan air dan butter ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana kemudian kuatkan sehinggalah mendidih. Bila dah mendidih tutupkan api.

4-Masukkan tepung dan kacau cepat-cepat.

5-Panaskan semula adunan dengan api sederhana sehingga adunan jadi sebati (dalam 3 minit). Kemudian padamkan api. Biarkan sejuk.

6-Masukkan telur sikit demi sikit & putar hingga sebati. (pun tak perlu guna mixer-guna senduk pun ok)

7-Alaskan dulang oven(oven plate) dengan aluminium foil kemudian sapukan minyak ke atasnya.

8- Ada 3 cara untuk buat puff:-
a) Paling mudah( dan untuk yg tiada piping beg) - guna 2sudu makan. Kaut/cedok adunan dengan satu sudu, dan gunakan satu sudu lagi untuk menolak adunan ke atas dulang.

b) Masukkan adunan ke dalam piping bag. Picit adunan ke atas dulang. Anggaran diameternya ialah 4- 5cm.

c) Masukkan adunan dalam plastik beg. Potong satu bucu dengan gunting-lebih kurang 1/4 inci bukaannya. Picit adunan ke atas dulang.

9- Spray(renjis) permukaan cream puff dengan air. Bakar dalam oven pada suhu 200c selama 15 minit. Kemudian turunkan suhu kepada 180c dan bakar selama 25 minit.

Inti
Bahan:
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung kastad
4 sudu besar gula
200cc(1 cup) susu segar
1 biji telur (L size)
1 sudu besar mentega

Cara
1- Masukkan bahan dari no1 - 3 ke dalam mangkuk. Masukkan 1-2 sudu besar susu. Kacau jangan ada yang berketul.
2- Masukkan telur dan kacau lagi. Kemudian masukkan susu yang selebihnya dan kacau.
3- Masak atas api sederhana, dan masukkan mentega. Kacau hingga sederhana pekat.

Monday, July 16, 2007

A blessing in disguise {cont...}

On Monday (May 16) I went to the hospital with my husband. We have to wait for quite some time since we were "just a referred case" at that time.

After the urine test + ultrasound, here comes the shocking news. YES!!! there is a cyst inside my left ovary and it is very big that an URGENT operation is required.

According to the doctor, if the cyst was not "THAT BIG", he would suggest that I wait until my pregnancy reaches four months old before I go for operation. Thing was, going for the surgery at this very early stage of pregnancy would put me at a high risk of losing our "baby". But in my case, it's more dangerous if I wait that long.

So when the doctor asked when do I want to go for operation, being "ME", I instantly said ASAP! My husband was speechless at that time and I did feel bad for not discussing it before I made any decision. But what's done is done. :| . I was admitted to the ward the next day ( Tuesday, May 17) and went for the surgery on Wednesday, May 18.

At times, I feel that the whole process is just like a dream/nightmare ( I don't know which one it is..) I was discharged from the hospital 5 days after the surgery. Oh!By the way our "baby" survived the surgery (at that time). Bad news is we still can't detect his/her heart beat. About the cysts which has been taken out along with my left ovary, they were sent to the lab for analysis. No results yet during this time.

Di Persimpangan Dilema(2)

Part 2

Fikiran Ima melayang jauh. Peristiwa lebih setahun yang lalu bermain-main di kotak fikirannya.

‘Bila kau nak bagitau dia?’tanya Wani, rakan sepejabat merangkap kawan baik dan juga penasihat peribadi Ima. Dia sudah puas menasihati Ima agar berterus terang pada Hafizi tentang perasaan Ima.

‘Aku belum bersedialah. Nantilah dulu. Lagipun aku takut la, malu pun ye jugak’.

Sememangnya sepanjang setahun perkenalan Ima dan Hafizi, Wanilah yang akan menjadi pendengar setia Ima. Tatkala Ima gembira, dia turut gembira. Bila Ima berduka, dia tidak lupa memberi semangat pada Ima.

Dia juga pernah melalui saat-saat seperti Ima, tidak betah berbuat apa-apa kerana tidak pasti adakah huluran cinta akan bersambut, adakah salam rindu akan bersahut,atau ia akan hanya dibiar hanyut. Sekarang dia boleh bersyukur dan tersenyum senang, doanya telah Allah makbulkan. Dia menunggu masa sahaja untuk diijabkabulkan dengan tunang tersayang.

Wani sebenarnya bimbang akan Ima. Terdetik difikirannya, kalau benar Hafizi menyukai Ima, kenapa sampai sekarang masih berkawan biasa. Tapi kalau sekadar berkawan biasa, kenapa setiap kali pulang dari outstation, pasti ada buah tangan untuk Ima. Dari gayanya, memang Hafizi mengambil berat tentang Ima. Tetapi rentak lelaki tidak mudah ditafsir, Wani akur hakikat itu. Oleh kerana itulah dia mahu Ima berterus terang dengan Hafizi, agar jelas letak duduk perkara sebenarnya.

Dia tidak mahu Ima menggantung harapan pada sesuatu yang tidak pasti kerana dia tahu ini adalah kali pertama Ima benar-benar jatuh suka
( cinta??? Wani tidak pasti) pada seorang lelaki setelah 25 tahun hidup di bumi Allah ini. Walaupun sebelum ini ramai yang menunjukkan minat, tidak seorang pun dilayan lebih dari seorang kawan oleh Ima. Wani sendiri tidak pasti apa istimewanya Hafizi di mata Ima, sehingga Ima boleh benar-benar suka padanya kerana dia sendiri belum pernah berjumpa dengan Hafizi.

*******

‘Assalamualaikum Ima, you apa khabar?’ soal Hafizi memulakan perbualan. Dia sebenarnya kurang pasti mengapa dia sering menghubungi gadis ini. Tapi yang dia pasti dia sering teringatkan Ima, terutama sekali bila berjauhan, bila dia ke luar daerah atas urusan kerja. Cintakah ini?

Ahh… tak mungkin. I’m not yet ready for any commitment, begitu kata hati Hafizi setiap kali kata perkataan cinta terdetik di benak fikirannya.

‘Wa alaikummussalam. Alhamdulillah I sihat. You?’ lembut suara gadis itu menyambut panggilannya.

‘I okey je. I tengah outstation kat Johor ni,’ terang Hafizi tanpa dipinta.

Mereka leka berbual tanpa menyedari waktu berlalu. Begitulah perjalanan perhubungan Ima dan Hafizi. Ada pangkalnya, tapi hujungnya entah di mana.

******
Terdiam Wani mendengar cerita Ima. Jelas dimatanya Ima sedang menahan sebak, tergenang-genang airmata di bibir matanya.

‘Bertepuk sebelah tangan aku rupanya Wani. Mungkin aku tak sepatutnya berterus terang. I’ve tried my best to be cautious, not to fall for anyone unless I’m really sure about their feelings toward me. Aku silap dalam menilai Hafizi. Atau aku ni yang perasan?’

‘Hemm…tak. Aku tak rasa engkau perasan. Normal la kalau kita perasan bila ada orang yang concern pasal kitakan. Logically, why do we care for someone? Because we love them right?’

‘Yes, that’s right. But I just don’t understand him, Wani. Aku tak kisah kalau dia tak dapat terima aku lebih dari seorang kawan. Yang aku geram dan sedih tu bila dia kata dia dah ada special girlfriend. Aku rasa macam dipermain-mainkan.’

‘Kalau dia dah ada special girlfriend, apa perlunya dia contact aku selalu, belikan aku macam-macam, sampai aku jadi perasan.Aku tak tau lelaki jenis apa la dia tu, dah ada girlfriend pun still nak kawan dengan perempuan lain,’sambung Ima lagi.

‘Orang gila la namanya kalau macam dia tu. Dah la tu Ima, banyak-banyak berdoa pada Allah. Obviously he’s not the right one for you. Kiranya Allah dah tunjuk pada kau yang dia bukan lelaki yang baikkan?’pujuk Wani.

Ima hanya mengangguk lesu sambil menyekang airmatanya.

***********

Lewat petang itu, sedang Ima berkemas untuk pulang ke rumah selepas waktu pejabat, handsetnya berbunyi minta dijawab. Diambilnya handset dari dalam beg tangan.

‘Assalamualaikum,..hello…’

‘Wa’alaikummussalam. Boleh bercakap dengan Ima?’ kedengaran suara lelaki di hujung talian.

‘Yup! Siapa ni?’ soal Ima.

‘Sori la kalau I mengganggu. You tengah busy ke?’ Tanya lelaki itu tanpa menjawab soalan Ima.

‘Encik, sama ada encik mengganggu ke tidak, itu bergantung pada siapa encik ni sebenarnya. So, siapa encik ni?’ tegas suara Ima mengulangi soalannya.

‘Ima… jangan la garang sangat. Takut I. Ni… Hafizi. Ingat lagi tak?’

Gulp…..Berderau darah Ima mendengar nama itu. Setelah hampir dua tahun tidak bersua muka, tidak berbalas bicara, memang suara itu janggal pada pendengarannya. Apatah lagi dia telah cuba seboleh-bolehnya mengikis perasaannya terhadap Hafizi. Dia mahu mengingati Hafizi tidak lebih sebagai insan yang pernah mengetuk pintu hatinya dan juga sekadar teman biasa.

‘Hemm….Insya-Allah I ingat. Ada apa hal you telefon ni?’

‘Saja. I dah lama benar tak dengar khabar berita dari you Ima. Tiba-tiba je you hilang. Mana you pegi?’

‘I ada. Cuma busy lately.’

‘Lately?! Setahun lebih you hilang Ima. Puas I cari you. Kalau tak terserempak dengan you kat McD hari tu, sampai bila-bilalah I tak jumpa you,’Hafizi menempelak alasan Ima.

‘Ye la lately. Last year memang I wasn’t around. I pegi UK for one year, further study. I baru je balik, about five months ago’,terang Ima pada Hafizi, walaupun dia sebenarnya berat hati untuk berbicara dengan Hafizi.

Apa perlunya kau cari aku Hafizi. Kau sepatutnya lebih senang bila aku tiada. Tiada lagi wanita yang mengharap padamu. Kau boleh bersenang-senag mengecap kebahagiaan bersama teman wanitamu. Apa lagi yang kau mahukan dari aku sekarang. Apakah kehadiranmu kali ini untuk memberi harapan palsu seperti dulu.

Ketika itu, aku umpama kanak-kanak yang dihulurkan gula-gula, bila aku mahu mengambilnya dari huluranmu, kau katakan gula-gula itu bukan milikku. Kejam sungguh kau Hafizi, bisik hati Ima.

Panggilan pertama dari Hafizi itu rupanya permulaan bagi panggilan-panggilan berikutnya. Kekerapan Hafizi menghubungi dirinya membingungkan Ima. Namun ajakan Hafizi untuk keluar bersama ditolaknya dengan baik. Ima bimbang hatinya tidak sekuat yang dia fikirkan. Hafizi adalah lelaki pertama yang hadir dalam hatinya. Tidak mustahil jika perasaan sayangnya masih bersisa.

Friday, July 13, 2007

Di Persimpangan Dilema (1)

Ni adalah cerpen yg pertama saya tulis. Kalau tak silap pada tahun 2002. Saya dah pernah hantar kat 2 forum. Mungkin dah ada yg pernah baca kot. Sekarang asik berkira-kira nak tulis cerpen baru. Tulis sket.. berenti.. tulis sket berenti.. mana nak siap. huhuuhu...


***DI PERSIMPANGAN DI LEMA***
Part 1


Ima leka melihat gubahan hantaran dan bunga-bunga telur yang dipamerkan di kedai gubahan pengantin itu. ‘Cantiknya. Bila la pulak aku nak merasa gubah hantaran untuk diri sendiri’, desis hatinya.

‘Ima, kalau riben color hijau ni ok ke?’ muncul Ana, teman serumahnya sambil menunjukkan segelung riben.

‘Emm.. ok la. Tapi kalau light sikit color dia lagi ok,’ balas Imah.

Ana akan berkahwin dalam tempoh kurang lebih satu bulan lagi. Mulanya dia pening juga memikirkan bagaimana untuk meyediakan gubahan hantaran, bunga telur dan hadiah untuk para tetamu. Tetapi mujur ada Ima yang sedia menolongnya. Ima memang ada bakat dalam bab gubah-menggubah. Dari dulu lagi kalau ada teman rapat yang ingin melangsungkan perkahwinan, mereka pasti meminta pertolongan Ima.

‘Rasanya dah tak ada apa lagi yang aku nak beli. Jom, aku belanja makan,’ kata Ana.

Lantas mereka berdua meninggalkan kedai gubahan pengantin tersebut dan menuju ke McDonald yang terletak di seberang jalan.

Sedang Ima duduk dimeja menanti Ana mengambil makanan dan minuman,

‘Hai, menung jauh nampak…..sorang je?’ tegur seseorang pada Ima.

‘Eh! Shahrul…….. Em…saya datang dengan housemate. Awak? Sorang je? Ke dengan awek?’ bertalu-talu soal Ima pada Shahrul sambil tersenyum. Shahrul, jurutera yg terlibat dalam projek usahama antara syarikat tempat dia bekerja dengan syarikat di mana Ima bekerja, juga sebagai jurutera.

‘Saya pun dengan housemate jugak. Sesaja jalan hujung minggu. Kitaorang dah nak balik dah pun,’ balas Shahrul sambil melambai-lambaikan tangannya ke arah seseorang yang datang dari arah belakang Ima.

‘Ima, kenalkan….ni housemate saya, Aiman. Aiman,…. ni Nur Fatima. Engineer yang involve satu projek dengan aku.’

‘Waalaikummussalam…’,ujar Ima menjawab salam Aiman sambil menoleh ke arah Aiman.

Aiman Hafizi!!! …..Ya Allah!…mengapa kami dipertemukan kembali, desis hati Ima.


Ima jadi tidak keruan. Dia terpaku apabila terpandang wajah Aiman. Kenangan setahun lebih lalu mengimbas kembali. Dia cuba berlagak biasa walaupun hatinya berdegup laju. Dia tidak terkejut mendengar nama Aiman dari Shahrul tadi kerana dia memanggil lelaki itu bukan dengan nama Aiman, sebaliknya Hafizi.

Mujur bagi Ima, Shahrul tidak menyedari perubahan wajahnya dan mujur juga kedua-dua lelaki tersebut segera berlalu setelah berbual ala kadar.

Hemm.. kenapalah terjumpa, aku dah tak nak ingat lagi. Tabahlah kau wahai hati.

‘Oiiitt!!..makcik. Aku taula kau lapar, tapi takkan sampai bercakap sorang-sorang kot!’ sergah Ana.

‘Mana ada cakap sorang-sorang, aku tengah menyanyi la. Cepatla, lapar gila ni,’ tingkah Ima sambil tangannya laju mencapai makanan dari dalam tray.

*******

Ima dan Ana duduk bersila di depan tv sambil memotong riben dan kain net untuk dijadikan bunga telur. Sesekali terdengar gelak tawa mereka memberi komen tentang rancangan tv yang sedang ditonton.

Hanim, seorang lagi teman serumah mereka, datang dari dapur menatang sepiring buah-buahan. Dia terus duduk bersila disisi Ana. Sedang mereka leka membuat tugas masing-masing, tiba-tiba Hanim bersuara.

‘Ima, kau dengan Fuad apa cerita? Anything that we should know about?’

Ima sekadar tersengih.

‘Oii..sakitla’, Ima jegilkan biji mata ke arah Hanim. Sakit lengannya dicubit si Hanim.

‘Hah! Padan muka, aku tanya tak nak jawab, tersengih-sengih. Cakapla, dia ada bagi hints tak yang dia nak serius dengan kau? Sebabnya…ada orang nak kenal dengan kau. So kalau kau tak serius dengan Fuad, bolehla aku kenalkan kau dengan abang sepupu aku.’

‘Aku dengan Fuad? Biasa je. So far, kitaorang tak adalah bincang pasal kahwin, just dia ada cakap dia nak kenal family aku. And hujung bulan ni dia minta aku datang kenduri kahwin sepupu dia, nak kenalkan aku dengan family dia. Itu ajela’, terang Ima.

‘Emm..kalau nak kenalkan dengan family, tu dah kira serius la,’ celah Ana.

‘Entahla..aku tak nak berharap sangat, kalau ada jodoh, Alhamdulillah. Tak ada, takpelah,’ mendatar saja kata-kata Ima.

Tiba-tiba dia terbayang wajah Aiman Hafizi yang ditemui siang tadi. Dah bertunang ke dia? Ataupun sudah berkahwin? Kalau sudah berkahwin, takkan tinggal dengan housemate. Tapi zaman sekarang anything is possible. Ishh…. buat apa sesak-sesak fikir pasal dia. Perkara dah lepas, biarlah…….

A Blessing in disguise {cont...}

It all started on that April Friday afternoon. It's almost 5.30 p.m. I was on my way to the tuition center where I tutor Add Maths and Physics to the Form 5 students. I stopped at the DIY shop to buy something when suddenly I feel something trickling down my thighs. At first I thought I have accidently wetting my sarong. But when I looked down at the floor I saw spots of red fresh BLOOD!!! There's nothing else in my mind other than the thought that " Uh..uh...I AM PREGNANT" and now I might have MISCARRIAGED!

Thank Allah there's a clinic nearby. I ran through the heavy rain ( it was raining heavily at that time) . YES! After the standard pregnancy test done, its confirmed that I am pregnant.

On doctor's suggestion, I went to a maternity clinic the next day for a scan. Knowing you are pregnant to a woman who wants children should be 1 of the happiest moment in their life. Sadly not so for me. Yes, true I am happy that I am pregnant. But after the scan was done, and the nice lady doctor told me that I have some sort of a lump on the left side of my womb is not something I wanna hear. She said that my womb looks like I am 5 months pregnant where I am actually just 5 weeks pregnant! She had to referred me to a hospital where there are more up-to-date facilities/specialists. I will be going to see the specialist on Monday.