Google Translator

Friday, September 26, 2008

Sedeqah

Ingat lagi post saya tentang buku Suze Orman-9 steps tu financial freedom? Kali ni takde kena mengena dengan buku tu. Cuma aku nak sentuh tentang 1 bahagian dalam buku tu yg sangat berkait rapat dengan kehidupan kita sebagai seorang ISLAM.

Dalam satu bab tu, Suze Orman ada menyebut tentang 'donation to others' adalah sebagai salah satu langkah untuk mencapai financial freedom. Dia Dia juga ada menulis 'what you gave, you'll get back in ten folds or more". Cuma sayangnya orang putih ni tak boleh nak mengaitkan hikmah bersedekah tu dengan rezeki yg kita perolehi. Yelah, what to expect kan? Sedangkan orang-orang Islam pun bukan semuanya tahu hikmah bersedekah ni.

Memandangkan kita masih ada beberapa hari dalam bulan Ramadhan nikan, saya mahu mengingatkan diri saya dan kengkawan yang sudi menjenguk ke blog ni agar kita dapat sama-sama bersedeqah kepada yang kurang berkemampuan. Sebenarnya waktu2 lain kita boleh bersedeqah juga. Cuma di bulan Ramadhan ni pahalanya lebih. Tapi ini juga satu masalah sebenarnya. Bila tiba bulan Ramadhan, tak cukup hari anak2 yatim tu nak memenuhi jemputan berbuka puasa. Bila dah habis Ramadhan, nak dapat makan kat luar sekali sebulan pun payah.

Tak perlu untuk bersedekah sampai beribu-ribu & bergambar sambil pegang mock check tu. Yang penting ialah keikhlasan kita dalam memberi. Walaupun kita hanya beri RM5. Itu lebih baik dari memberi RM100 tapi hati tidak ikhlas, kan?

Saya tak ingat hadis yang tepat. Tapi antara hikmah bersedekah ini ialah Allah akan menggandakan rezeki kita. Kadang-kadang memang kita tak nampak penggandaan rezeki kita ni berlaku. Tapi percayalah, kita akan merasainya.

Mungkin cara Allah menambah rezeki kita tu berlainan antara seseorang dgn yg lain.

Apa-apa pun, semoga setiap sedekah kita ALLAH terima sebagai ibadah dan semoga mendapat ganjaran yang setimpal di dunia & akhirat. :)

No comments: