Google Translator

Tuesday, August 18, 2009

Ramadhan tiba lagi


Insya-Allah Hari Jumaat ni bersamaan dengan 1 Ramadhan 1430 kita akan memulakan ibadah puasa. Harap-harapnya tahun ini Ramadhan dapat saya jalani dengan lebih baik dari tahun-tahun sudah.

Kali pertama saya berpuasa jauh dari keluarga ialah sewaktu umur saya 14 tahun. Masa tu bersekolah di sekolah berasrama penuh(SBP). Saya bukanlah jenis anak manja, jadi apa yang dihidangkan di Dewan Makan(DM), itulah yang saya makan. Cuma kadang-kadang tu, geram jugak dengan pekerja DM yang memasak ikut suka mereka saja. Kalau sesiapa yang pernah menetap di asrama, antara menu yang paling corot dalam list ialah ikan jaket (ikan cencaru). Saya pelik kenapalah pekerja DM di sekolah saya dulu menggunakan ikan jaket tu untuk masak asam pedas. Tak sesuai langsung! Padahal ikan jaket tu kalau digoreng dan disumbat sambal, sudah meletop-letop enaknya. Waktu sahur pula, pelajar perempuan jarang bersahur termasuklah saya. Malas betul nak bersiap-siap untuk pergi bersahur. Memang kami jeles dengan pelajar lelaki yang berkain pelikat dan ber'T-shirt' saja ke DM. Mengikut cerita kawan-kawan, ada tu yang matanya terkatup-katup lagi berjalan ke DM. Heemm.. memang tak aci betul. Akhirnya sahur saya hanya dengan biskut dan air kosong. Alhamdulillah larat berpuasa. Oh! Lagipun waktu itu saya memang INGIN SANGAT untuk kurus, jadi konon-kononnya mahu diet bila bersahur dengan biskut saja.

Bermula dari SBP tu, Ramadhan saya memang sebahagiannya dihabiskan berjauhan dari keluarga. Kemudian bila ke US bermula Januari 1997, memang the whole Ramadhan saya berpuasa dengan kawan-kawan. Baru beberapa hari tiba di US, sudah bermula bulan Ramadhan. Saya masih ingat lauk pertama yang saya masak di US ialah kari ikan. Selalunya di rumah sebelum itu, saya cuma membantu Tok menghiris bawang, memasak nasi dan membuat kerja-kerja kecil yang lain. Cuma bab-bab membuat biskut & kek raya, dan mengemas rumah, tu memang tugas saya. Jadi semasa di US saya memasak hanya berdasarkan pemerhatian saya sewaktu menolong Tok di dapur. Tak taulah sama ada saya ni keras hati atau apa, Alhamdulillah saya tak pernah menangis atau sedih kerana berpuasa jauh dari keluarga.

Tahun 1990-an tu tak macam sekarang. Internet pun baru nak berkenalan, sayalah tu. Orang lain mungkin lebih advance. Tak macam sekarang, terlintas je nak makan sesuatu, boleh cari resepi di internet. Insya-Allah untuk satu-satu jenis masakan tu, beratus-ratus variasi resepi boleh kita dapati.

Antara yang seronoknya berpuasa dengan kawan-kawan ni, bila kami bergilir memasak. Termasuklah pelajar lelaki. Diorg pun sama bergilir dengan kami. Jadi tak perlulah memasak setiap hari. Dan yang paling seronok sepanjang 3 tahun saya di US, bulan puasa jatuh pada musim winter. Ya Allah! seronoknya. Hahaha.. manakan tidak, tempoh berpuasa jadi pendek. Antara jam 5-6 petang tu dah masuk waktu berbuka. Best!

Saya pernah sekali berbuka di dalam kelas. Rezeki agaknya kelas saya setiap hari habis paling lewat jam antara jam 2 hingga 4. Sempat balik, memasak dan bersedia untuk berbuka. Cuma sekali itu ada kelas apa entah sampai masuk waktu berbuka. OKlah, tak lapar pun.

Terawih pula saya buat sendirian di rumah. Nak ke Islamic Centre di Stillwater, Oklahoma tu agak jauh jugak. Lagipun saya kurang selesa solat di situ bila anak-anak orang Arab ni dengan selamba saja memijak karpet tempat solat dengan kasut mereka. Sememangnya tak jadi masalah untuk bersolat dengan memakai kasut kalau kita yakin kasut tu tidak ada najis padanya. Kalau kasut kita tu, kita bolehlah yakinkan. Tapi kalau kasut budak-budak yang masih kecil kemetot tu, hemm... susah rasanya saya nak yakin.

Kali ni saya berpuasa di UK pula. Hemm.. puasa kali ni jatuh musim summer. Musim summer di UK ni tidak sama dengan di US. Walaupun waktu siangnya panjang seperti di US juga, tapi cuacanya bearable. Summer pun masih sejuk macam dalam aircond di Malaysia. malahan adakalany lebih sejuk bila angin bertiup. Tambahan pula rumah kami tingkat bawah (rumah tingkat bawah lebih sejuk dari tingkat atas). Insya-Allah jam 8.30pm sudah masuk Maghrib. Syukur sangat. Kira OKlah kan. Kalau dibandingkan dengan bulan Mei baru-baru ni di mana jam 10 baru masuk Maghrib. Huhuhu....
Selamat Berpuasa buat semua :)
Semoga kita dapat sama-sama berusaha menambah ibadah di Ramadhan ini.

9 comments:

Salihah said...

selamat sambut ramadhan madam :)

wahh rindunye, tak saba nak rasa kueh raya madam ;)

Che' A at Sonoda Canterbury said...

Ramadhan Kareem...

weh sian ko pose summer.. tapi dah hujung2 ni ok la kan... next year cam ne??huhu..

aku tak tahu la boleh pose ke tidak..perut aku ni suka lak buat hal sekarang ni..suka suki jek nk kuarkan balik makanan..hehehe

ok dilla..selamat berpuasa..sure ko makin vogue lepas posa time summer ni..huhu

AINI NORAINI said...

selamat berpuasa jugak mdm....
saya pon sama la ngan mdm...
dah biasa puasa berjauhan dgn family..
so,xkisah sangat dah..
cuma kalo time petang-petang umi call tanye hari ni bebuka dgn ape...rasa terharu pulak...
hehe...
pastu yang paling tak tahan..
bila die ckp dia masak ape..
pastu kalo dia cakap ayah yang masak..lagi la saya tak senang duduk..
sebab masakan ayah saya adalah terpaling superb di rumah...
hehe....
same2 menambahkan pahala dan amalan di bulan mulia ini...
and..semoga kita boleh kurus di Aidilfitri nnt...
HEHE....
miss u...

Wan's Family said...

dilla, selamat berpose..jumaat ke sabtu ye dilla?? rasa mcm sabtu je.
tak rasa lagi suasana nyer..ini kali pertama totally puasa tanpa parents..masa duduk asrama, sempt la pose sama2 bila balik,ini mmg tidak la..xpe xpe..insyaALLAH, walaupun kita sibuk, hrp dapatlah menjalankan ibadah2 puasa n amalan2 untuk menyemarakkan lagi puasa kita itu, insyaALLAH..
che'a, tak tau la die baca ke tak ni..tp saya dulu mmg byk sgt ganti masa peknen mmg tau seminggu lepas puasa..asyik terbatal je puasa (sbb muntah), tp tenaga byk sbb mmg semangat sgt2 buat biskut..huhuh..

ainul said...

along+abg amran...

slmt berpuasa.
sini sabtu baru start puasa..
hmm,saat paling perit bile nk buka puasa.bazar ramadhan mmg totally out.ntah ape2..
nk mkn kt luar tiap2 hari,kopak jwbnye..
nk hrp masak sndiri,pkul 6 baru smpai umah.terkejar2+penat...
blom lg ditambah kelo keme keje mlm.lg la terurus hidup nie rasenye...
bestnye kalo dpt buka puasa kat umah ngn tok =)

Wan Roslina Wan Mohd said...

mdm..selamat berpuase... semoga ramadhan kali ini lebih baek dari tahun2 lepas..=j sama2 kite doakan keberkatannye..

Dilla said...

Salihah:
saya malas nak buat biskut2 raya ni. kek& makanan berat mcm rendang, soto tu rajin le. jemput dtg rumah ye ;)

Che'a: Bulan puasa ni, masyarakat Melayu kat NC ni ikut waktu solat Ummul Qura. Bulan2 sebelum ni ikut Muslim League. Berbuka dalam 8.20-8.30pm gitu. The next 2 years tak tau le camana... huhuhu...

Ira: kalau ada kesempatan baliklah berpuasa dgn famili. Nanti bila dah kahwin, byk komitmen. jemputan berbuka lagi... ;)

Ani: kita sama2 tukar2 resepi ye? walaupun tak dapat nak tukar2 makanan :(

Ayen: Selamat Berpuasa dari Along&Abang Amran. Camana berbuka? sorang2 or dgn kawan2? Makanan kat bazaar Ramadhan tu jarang2 sekali dapatlah yg sedap, selebihnya hemm... memang niat nak cari duit je diorg tu. Masak le simple2 je. Takpun, bila ada masa free, masak byk sekaligus(untuk 2-3kali makan, asingkan dalam bekas & letak dalam freezer). Bila bz, panaskan je.

Wan Roslina:
Insya-Allah, saya pun mengharapkan Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelum2 ni. Aaamin. :)

Dilla said...
This comment has been removed by the author.
Ana said...

Selamat berpuasa dilla & hubby... :)