Google Translator

Tuesday, December 8, 2009

Al-Fatihah untuknya


Pagi Selasa lepas, jam 3 pagi, sewaktu suami dan saya sedang nyenyak tidur, handphone suami berdering. Dalam mamai-mamai terjaga dari tidur tu, sedikit sebanyak saya dapat menangkap perbualan suami.

Suami: Berita? Berita apa?...
Hati saya mula terfikir adakah ayah mertua saya... But I shut that possibility down.
Suami: Tapi ayah ada appointment dengan doktorkan esok?
Hati saya berbisik lega. Alhamdulillah ayah sihat.

Sampai sekarang saya masih tak dapat pinpoint bila suami saya memberitahu saya tentang berita sedih pemergian ayah mertua saya itu. Right after he hung the phone atau ketika kami bangun untuk solat Subuh pagi itu.

Sebenarnya untuk tempoh beberapa hari selepas itu, saya masih seperti tidak percaya ayah mertua saya telah pergi menyahut panggilan Ilahi. Mungkin kerana keadaan suami saya yang tenang. Cuma ketika-ketika tertentu dia tampak sedikit sugul. Jujurnya saya tidak tahu bagaimana untuk menghadapi keadaan seperti ini. Ini pertama kali ahli keluarga terdekat saya pergi.

Saya teringat kali pertama berjumpa ayah mertua saya. Saya tak tahu apa yang nak dibualkan. I end up keep asking him whether he wanted me to get him another cup of coffee or tea. Dan Allahyarham ayah mertua saya menolak sebabnya beliau tidak boleh minum banyak (bladder problem).

Beberapa hari selepas pemergian ayah mertua, saya bertanya kepada suami.
"Abang, ada ke terlintas dalam hati atau fikiran Abang, Abang tak dapat jumpa Ayah sebab ikut Dilla ke sini?"
Saya bimbang kalau-kalau suami ada rasa hati sebegitu terhadap saya. Walaupun dalam hati saya yakin kebimbangan saya itu tidak berasas tapi saya fikir tak salah untuk saya bertanya.
"Kalau kita kat Malaysia pun, tak semestinya Abang dapat jumpa Ayah..."

Kalau dulu sesi tadarus kami lebih kepada untuk menamatkan semua surah di dalam Al-Quran, sekarang sesi tadarus kami digantikan dengan bacaan surah Yasin untuk disedekahkan kepada Allahyarham dan juga kepada ahli-ahli keluarga lain yang telah tiada. Tak apalah,mungkin ini satu motivasi untuk kami supaya memperbanyakkan bacaan Al-Quran.

3 comments:

ajezahmad said...

takziah utk suami madam...

xOxO~fixa~ said...

salam mdm n suami.
takziah saya ucapkan.i know how it feels. saya yg uruskan jenazah pun masih terbayang2 apatah lagi suami mdm n mdm yg jauh kan...doa saya semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di syurga Allah...amin...
al-fatihah...

syfulicious said...

al-fatihah..semoga madam n suami tabahkan hati..