Google Translator

Thursday, August 26, 2010

Santapan Jiwa

Maaf kerana saya lambat berkongsi ilmu yang saya perolehi ini. Awal Ramadhan lalu, seorang rakan berkongsi dengan mailing group kami di Newcastle tentang usaha seorang hamba Allah ini. Semoga Allah memberi ganjaran padanya atas usahanya dalam "meng'highlight'kan beberapa ayat drpd byk2 ayat al Quran dlm setiap juzuk.
Mungkin kita tak mampu untuk khatam dalam bulan Ramadhan ni (sayalah antaranya tu). Namun masih banyak ruang untuk kita mempertingkatkan amal ibadah kita.
Untuk "santapan jiwa" kita setiap hari sepanjang Ramadhan ni, apa kata kita jenguk Mutiara Al-Quran - Satu Juzuk Setiap Hari

Satu ayat yang menarik perhatian saya dari juzuk 16:

269. Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku, (Thaahaa, 20 : 25-28)

Ingat tak doa ni, masa kecil-kecil dulu sentiasa dilantunkan setiap kali nak start mengaji Al-Quran dan juga ketika nak ustazah nak memulakan kelas Pendidikan Agama Islam. Seolah-olah sempit sangat aplikasi ayat Quran dalam kehidupan kitakan. Padahal, sepatutnya setiap kali nak memulakan pembelajaran tak kiralah subjek apa sekalipun, kita patut amalkan doa ini. Saya fikir perkara-perkara kecil macam ni perlu diambil perhatian oleh kita yang bakal jadi ibu& telah jadi ibu.

2 comments:

zein said...

assalamualakum..
salam kenal, nama saya zein, saya tertarik dengan content blog anda, bolehkan saya comment..

melihat doa itu, saya jadi teringat bahwa sudah lama sekali saya tidak membaca doa itu, waktu kecil dulu saya memang sering membaca doa itu untuk memulai hal-hal yang baik..anda telah mengingatkan saya untuk membiasakan kembali membaca doa itu. kalau anda bersedia, please comment to my blog.terima kasih.
wassalamualaikum..

http://blogtoytoy.blogspot.com
http://getthebestlife.blogspot.com

Rhyati said...

thanks dilla.. betul la.. dulu selalu baca doa ni.. kena amalkan balik untuk memulakan kelas setiap kali mengajar ni..