Google Translator

Tuesday, May 6, 2008

Mangsa Angin Lintang Ku

Perihal ni tak ada kena mengena dengan angin lintang yang selalu melintang di highway menuju ke arah Selatan Semenanjung Malaysia.

Ini perihal angin aku yang tiba-tiba je melintang beberapa hari sudah. Kesian mangsanya. Siapa lagi kalau bukan suami aku. Tak pasal-pasal jadik mangsa.

Kalau dulu bila orang kata kebanyakan orang perempuan ni 'moody', aku dengan pantasnya pasti membangkang. Sekarang pun tetap membangkang. Tapi bila diri sendiri yang dilanda angin lintang tak tentu pasal, tentunya aku tak boleh nak membangkang keras macam dulukan :D

Suami aku tu tak ada silap apa pun. Cuma minggu lepas, masa kat 1 trafik light- masa tu lampu merah. Suami aku pun berhenti sementara nak tunggu lampu hijau untuk buat U-turn kat situ. Alih-alih masa tengah berhenti tu, ada bunyi hon dari belakang. Kebetulan pulak lampu trafik untuk pemandu yg nak menghala terus ke depan dah bertukar warna hijau. Masa tu suami aku mula menggerakkan kereta. Aku ingatkan suami aku terkeliru.

Tindakan refleks aku: sepantas mungkin berkata " Abang, belum hijau lagi!!!"
Tindakan refleks suamiku: "Abang tau! Kan ambulans kat belakang tu. Merah pun kenalah bagi jalan."

Aku minta maaf dan cuba explain pada suamiku tindakan refleks aku tadi. Tapi tak ada tindak balas pun darinya. Aku fikir dia marah. Lantas aku pun terus merajuk- angin lintangku dah melanda.

Bila esoknya suamiku tanya kenapa, aku sendiri pun malu nak cakap kenapa. Yelah kan, perkara kecil macam tu pun boleh menyebabkan terjadinya angin lintang. Huhuhu..

Sebab malu nak cakap berdepan, aku sms je suamiku. Rupa-rupanya dia tak marah pun. Cuma terkejut dengan tindakan refleks aku.

Huh!!! Buang masa jek melayan angin lintang ni!

No comments: