Google Translator

Friday, July 24, 2009

Using Excel To Create Flow Chart

Sebelum ni bila buat flow chart saya menggunakan Microsoft Words. Ada juga menggunakan Microsoft Excel tapi tidak sistematik. Semalam selepas mencari dan mencari akhirnya jumpa satu website How to Create a Flow Chart in Excel yang menunjukkan cara menggunakan Excel untuk membuat flow chart. Memang mantaplah caranya. Rasa rugi tak tahu selama ni. Prosedur yang diterangkan dalam website tu adalah untuk Excel 2003. Memandangkan saya guna Excel 2007, ada sedikit perbezaan. Sikit je tak banyak.

1- Create a flow chart grid.
Walaupun optional tapi setelah saya cuba, saya memang rekomen langkah ini. Senang bila kita nak gerakkan atau susun blok-blok dalam flow chart kita.

Click at the Top Left Corner to select all cells - Right click on one of the columns - Select column width - change to 1.71


2-Enable the Excel 'snap to grid' feature.
Insert - click on any shape and draw (which will bring Drawing Tools Format Ribbonto appear) - Align - snap to grid

Selebihnya boleh tengok website yang saya letak link tu. Dua langkah di atas saja yang lain sikit.

No comments: